ارائه‌ی نمونه کار، مدارک، گواهی‌نامه و تأیید شدن از طرف مشتری‌های قبلی باعث افزایش اعتبار آزادکاری می‌شود. چگونه می‌توان اعتبار و درنتیجه میزان درآمد را از این طریق افزایش داد؟

آزادکاری و نکاتی برای افزایش درآمد از آن

تصور کنید تصمیم گرفته‌اید آزادکار یا فریلنسر شوید. احتمالا یک وب‌سایت یا وب‌لاگ برای خودتان طراحی کرده‌اید و نمونه کارهایتان را آنجا گذاشته‌اید. در تمام شبکه‌های اجتماعی عضو شده‌اید و طبق توصیه‌های دیگران پروفایل لینکدینخود را کامل کرده‌اید. همچنین گروه‌های مربوط به آزادکارها را دنبال می‌کنید و حضور فعالی در آن‌ها دارید. حال این سؤال پیش می‌آید که بعد از این چه کاری باید انجام داد؟ چگونه می‌توان درآمد بالایی از این راه کسب کرد؟ آیا تا به حال به تصویر آزادکارهایی که در یک طبیعت زیبا مشغول به کار هستند نگاه کرده‌اید؟ چگونه می‌توان به چنین جایگاهی رسید؟ فراموش نکنید که شما یک محصول هستید و باید مانند هر خرده‌فروش دیگری محصول خود را به فروش برسانید. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به معرفی راه‌هایی می‌پردازیم که کمک می‌کنند درآمد بالایی از طریق آزادکاری کسب کنید

freelancer

۱- سخنرانی آسانسوری داشته باشید

سخنرانی آسانسوری نوعی معرفی‌نامه است که فرد باید بتواند در مدت زمان ۳۰ ثانیه کسب‌وکارش را توضیح دهد و نظر سرمایه‌گذار یا مشتری را جلب کند. این معرفی معمولا در حاشیه‌ی رویدادها و جلسات انجام می‌شود و به همین دلیل سخنرانی آسانسوری نام گرفته است. زمانی که در صف ایستاده‌اید یا در رستورانی مشغول غذا خوردن هستید نمی‌دانید که چه افرادی در کنارتان قرار دارند. شاید آن‌ها بتوانند مشتری یا سرمایه‌گذار خوبی برای کسب‌وکار شما باشند. بنابراین همیشه یک توضیح ۳۰ ثانیه‌ای از کاری که انجام می‌دهید در ذهنتان داشته باشید تا زمانی که از شما پرسیده شد چه کاری انجام می‌دهید پاسخ آماده داشته باشید. فراموش نکنید که تمام سخنرانی‌ها باید با گفتن جمله‌ی «برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به وب‌سایتم مراجعه کنید» به پایان برسد.

۲- نیازی نیست در تمام گروه‌ها عضو شوید

اگر در چند گروه مربوط به آزادکاری عضو هستید، همین کافی است و نیازی به حضور در تمام گروه‌ها نیست. تمام کسانی که در این گروه‌ها عضو هستند به دنبال کار می‌گردند؛ بنابراین شخصی که در تمام آن‌ها عضو باشد یعنی با کمبود پروژه روبه‌رو است و این موضوع تصویر خوبی از طرف مقابل ارائه نمی‌دهد. قبل از عضویت در گروه‌ها حوضه‌ی فعالیت‌های خود را مشخص کنید. سپس گروه‌های مرتبط را پیدا کنید و در آن‌ها عضو شوید. بعد از عضویت در گروه‌های تخصصی فعال باشید و نظرات و پیشنهاد‌های خود را با دیگران مطرح کنید. کاری کنید که نامتان به‌عنوان یک فرد آزادکار در حوزه‌ی مربوطه شناخته شود.

۳- در کنفرانس‌های مرتبط شرکت کنید

اگر می‌خواهید با افراد جدید ملاقات کنید و پروژه‌های بیشتری بگیرید باید فعال باشید. به‌عنوان مثال می‌توانید از میزبان کنفرانس‌های مرتبط با حوزه‌ی کاری خود اجازه بگیرید و جایی را در محل برگزاری به عکاسی اختصاص دهید. از کسانی که در کنفرانس شرکت می‌کنند عکس بگیرید و سپس از آن‌ها بخواهید آدرس ایمیلشان را در اختیارتان قرار دهند تا عکس‌ها را به‌صورت رایگان برایشان ارسال کنید. در این مدت کوتاه می‌توانید سخنرانی آسانسوری که آماده کرده‌اید، ارائه کنید و سپس کارت ویزیت خود را به آن‌ها بدهید. گرفتن پروژه‌های بیشتر به معنای داشتن ارتباطات بیشتر است و حضور در کنفرانس‌ها یکی از راه‌های مؤثر برای آشنایی با افراد جدید و ساختن ارتباطات است. اگر فرد درون‌گرایی هستید و ترجیح می‌دهید با غریبه‌ها کار نکنید، این روش برایتان جواب نخواهد داد.

freelancer

۴- به دنبال تأیید دیگران باشید

اگر مشتری‌هایی دارید که از خدمات شما راضی هستند، از آن‌ها بخواهید که شما را به دوستان و همکاران خود معرفی کنند. آیا می‌دانستید اکثر آزادکارهای موفق بخش عمده‌ی درآمد خود را از راه معرفی شدن توسط مشتری‌های قدیمی و بازاریابی دهان به دهان کسب می‌کنند؟ هر فردی برای برون‌سپاری پروژه‌های خود به دنبال اشخاص قابل اعتماد است و پیش از جستجوی فضای مجازی، از دوستان و اطرافیان خود می‌خواهد که چنین شخصی را به او معرفی کنند. پس در مرحله‌ی اول باید سعی کنید مشتری‌های خود را راضی نگهدارید. سپس آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین پیدا کنید و از آن‌ها بخواهید که مهارت‌هایتان را تأیید کنند.

۵- گواهی‌نامه بگیرید

گواهی‌نامه‌ها یکی دیگر از مواردی هستند که به توانایی‌هایتان اعتبار می‌دهند. برخی از این گواهی‌نامه‌ها رایگان هستند؛ اما برخی دیگر به صرف هزینه و حضور در کلاس نیاز دارند. بعد از کسب مدارک مرتبط فراموش نکنید که باید آن‌ها را در پروفایل لینکدین یا سایت شخصی خود معرفی کنید. مطمئنا شخصی که گواهی‌نامه‌های بیشتری داشته باشد از نظر مشتری قابل اعتمادتر است. این روزها بسیاری از دوره‌ها آنلاین برگزار می‌شوند یا حتی بسیاری از سایت‌های آموزشی مانند Udemy و Lynda بعد از گذراندن دوره به دانش‌آموزان گواهی‌نامه اعطا می‌کنند. از این فرصت‌ها استفاده کنید و اعتبار خود را افزایش دهید.