خانه » آزمون های بین المللی » آزمون تافل اینترنتی TOEFL iBT

ثبت نام آزمون تافل iBT

آزمون تافل (TOEFL) یکی از معتبر‌ترین آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی است که در آن میزان تسلط غیر انگلیسی‌‌زبانان بر این زبان آزموده می‌شود. هزینه این آزمون 225 دلار است و هر دو هفته در مراکز مشخصی در کشورمان برگزار می گردد. از جمله کاربرد‌های آن، ارائه نتیجه این آزمون به دانشگاه‌های خارجی جهت کسب پذیرش تحصیلی مقاطع تکمیلی و همچنین موسسات مهاجرتی جهت طی فرایند دریافت ویزای کشورهاییست که نتیجه آزمون تافل را به عنوان بخشی از مدارک مهاجرتی از شما در خواست می‌کنند.

آزمون تافل

آزمون Test Of English as a Foreign language) TOEFL) که توسط موسسه ETS برگزار می‌شود، یکی از معتبرترین آزمون‌های زبان انگلیسی در جهان است. در این آزمون میزان تسلط غیر انگلیسی زبانان بر این زبان سنجیده می‌شود. از مزیت‌های بزرگ آزمون تافل می‌توان به گستردگی پذیرش این مدرک در مراکز علمی و مهاجرتی جهان اشاره نمود، به طوری که هم اکنون این آزمون در بیش از 9,000 دانشگاه در 130 کشور جهان مورد قبول واقع می‌شود. آزمون تافل تا چند سال پیش به دو صورت کاغذی (PBT) و اینترنتی (iBT) انجام می‌پذیرفت اما از حدود 3 سال پیش دیگر آزمون کاغذی (PBT) در ایران برگزار نمی‌شود و در حال حاضر فقط آزمون اینترنتی تافل (TOEFL-iBT) هر هفته در چند مرکز در تهران و شهرهایی مثل اصفهان، شیراز، ارومیه، آمل و دیگر شهرها برگزار می‌شود.

نحوه برگزاری آزمون تافل iBT

مدت زمان برگزاری آزمون TOEFL-iBT چهار ساعت می‌باشد که از چهار بخش 60 دقیقه‌ای تشکیل شده است. هر کدام از بخش‌های چهارگانه آزمون تافل به یکی از مهارت‌های مورد نیاز برای برقراری ارتباط و آموختن در فضای دانشگاهی می‌پردازد.

هزینه و زمان برگزاری آزمون تافل iBT

موسسه ETS از تاریخ 1 دسامبر 2016 هزینه ثبت نام آزمون iBT را برای شرکت‌کنندگان در ایران برابر ٢٢۵ دلار اعلام کرده است و جهت شرکت در این آزمون لازم است ابتدا یک حساب کاربری در سایت ETS ایجاد نمایید. آزمون تافل در مراکز مشخص و طی زمان‌های خاصی برگزار می‌گردد که ظرفیت آنها دارای محدودیت است. برای آگاهی از مراکز و ظرفیت‌های باز برگزاری آزمون تافل می‌توانید صفحه Test Centers and dates در وب سایت ETS را ببینید. همچنین می‌توانید تاریخ‌های باز در هر زمان را در صفحه “رزرو ثبت نام آزمون iBT” نیز مشاهده کنید و با پر کردن فرم موجود در این صفحه درخواست نمایید تا در صورت باز شدن تاریخ‌های جدید، مراتب از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده شود.

بخش های 4 گانه آزمون:

  • Reading Comprehension (مهارت خواندن)

    در این بخش سه، چهار یا پنج متن با حجم تقریبی 700 کلمه و با موضوعات علمی و آکادمیک در اختیار شما قرار می‌گیرد و سوالاتی (معمولا 14 سوال) در رابطه با موضوعات اصلی متن، جزئیات، برداشت از متن، جایگزین مناسب جملات و واژه‌های مترادف از شما پرسیده می‌شود. برای دریافت نتیجه مناسب از این بخش، لازم است مهارت‌هایی مانند خلاصه برداری و همچنین برداشت سریع ایده اصلی و نکات مهم متن را دارا باشید. اخیرا نیز نوع جدیدی از سوالات مطرح شده که در آن‌ها جداولی مرتبط با متن لازم است تکمیل شوند.

  • Listening Comprehension (مهارت شنیداری)

    این مرحله شامل شش قسمت 3 تا 5 دقیقه‌ای می‌باشد که از دو بخش مکالمه روزانه در محیط دانشگاه (به عنوان مثال صحبت بین دو دانشجو در مورد چگونگی کاهش هزینه‌های خرید کتاب درسی) و چهار بخش مکالمه‌ای مشابه سخنرانی علمی توسط استاد و پرسش و پاسخ در کلاس‌های دانشگاهی می‌باشد که پس از شنیدن آن، باید مبتنی بر آنچه شنیده‌اید، به سوال‌ها پاسخ دهید.

  • Speaking Comprehension (مهارت گفتاری)

    مهارت گفتاری از 6 بخش تشکیل شده است. دو قسمت مربوط به یک انشا و چهار قسمت مربوط به مجموعه‌ای از Listening، Reading، Speaking می‌شود. در این بخش‌ها شما باید در مورد خلاصهٔ متنی که می‌خوانید یا می‌شنوید و یا ایده‌های جدید خودتان در مورد این متون صحبت کنید. این صحبت‌ها باید دقیق، واضح و دارای تجزیه و تحلیل دقیق از اطلاعات ارائه شده باشد. شما باید بتوانید ایده‌های خود و خلاصه متنی که می‌خوانید یا می‌شنوید را در 60 ثانیه بیان کنید.

  • Writing Comprehension (مهارت نوشتاری)

    بخش مهارت نوشتاری از دو بخش تشکیل شده است. یک بخش مربوط به نوشتن یک متن درباره موضوعی است که به شما داده می‌شود و در بخش دیگر متن آکادمیکی را خوانده و ادامه آن را می‌شنوید و سپس ایده شخصی خود را درباره آن متن می‌نویسید.

    نکاتی پیرامون ثبت نام آزمون تافل iBT

    • لازم است در هنگام ایجاد حساب کاربری در سایت ETS اطلاعات هویتی خود شامل “نام”، “نام خانوادگی” و “تاریخ تولد” را دقیقا مطابق با گذرنامه خود وارد نمایید، چون این تنها بخشی از حساب کاربری شما در سایت ETS است که غیر قابل تغییر است و علاوه بر این مهمترین بخش آن نیز می‌باشد. درصورتی که هنوز گذرنامه ندارید باید دقت کنید که اطلاعات را به گونه‌ای وارد نمایید که بعداً بتوانید مطابق این اطلاعات جهت دریافت گذرنامه اقدام فرمایید.
    • در زمان ثبت نام آزمون iBT و تا ساعت 10 شب قبل از آزمون می‌توانید 4 دانشگاه را جهت ریپورت نمره به صورت رایگان مشخص نمایید تا نمره شما برای آن‌ها نیز ارسال شود. همچنین یک نسخه چاپی از نمره آزمون iBT نیز حدود 1 ماه پس از آزمون به آدرس موجود در حساب کاربری ارسال می‌شود، البته به شرطی که در هنگام ثبت نام گزینه “Send additional paper score report to me” را انتخاب کرده باشید.
    • برای تایید هویت در روز آزمون، فقط کارت ملی و گذرنامه پذیرفته می‌شود (شناسنامه پذیرفته نمی‌شود). پس از تایید هویت توسط نماینده ETS در مرکز آزمون، او با استفاده از WebCam یک عکس از شما به عنوان شرکت کننده تهیه می‌کند و پس از آن جایگاه شما (کامپیوتری که آزمون اینترنتی شما در آن اجرا می‌شود) مشخص می‌شود.
    • در صورتی که به هر دلیلی بخواهید ثبت نام خود را لغو کنید، تا 4 روز پیش از تاریخ آزمون فرصت خواهید داشت. پس از لغو آزمون، بازگشت پول (Refund) تحت شرایط زیر انجام می‌شود:
    • تنها 50 درصد از هزینه آزمون به شما بازگردانده می‌شود.
    • مبنای هزینه آزمون، مبلغ ثبت نام به صورت Regular deadline است و چنانچه شما به صورت Late ثبت نام کرده باشید، نیمی از هزینه Regular به شما بازگردانده می‌شود.
    • حداقل مدت زمان مجاز بین دو آزمون متوالی 12 روز است، یعنی نمی‌توان مثلاً در یک هفته دوبار در آزمون تافل iBT شرکت کرد.
    • مدت اعتبار نتیجه آزمون تافل دو سال است و پس از آن، نمره از حساب کاربری فرد حذف می‌شود و دیگر قابل ریپورت نیست. البته به جز در مواردی که نمره فرد 116 یا بالاتر باشد، در این صورت نمره آزمون به صورت دائمی و مادام‌العمر معتبر بوده و منقضی نمی‌شود.
    • چنانچه زمان مورد نظر برای شرکت در آزمون به رنگ قرمز نمایش داده شود، یه این معنی است که آزمون به صورت Late بوده و هزینه ثبت نام آن 40 دلار بالاتر و در ایران برابر با 265 دلار می‌باشد. آزمون Late به آزمونی گفته می‌شود که ثبت نام در آن با تاخیر انجام پذیرفته است و به همین دلیل هزینه بالاتری دارد.
    • در زمان ورود به محل برگزاری آزمون مجاز به همراه داشتن هیچ گونه وسیله ای نیستید و داشتن تلفن همراه، کاغذ، دیکشنری، هر نوع خودکار، روان نویس یا مداد، ممنوع است. نماینده ETS حاضر در محل برگزاری آزمون، هدست، کاغذ و مداد در اختیار شما خواهد گذاشت. در نتیجه یادداشت برداری در طول آزمون تافل iBT مجاز می‌باشد.
    • هزینه شرکت در آزمون تافل iBT در کشورهای مختلف متفاوت است. به عنوان مثال هزینه این آزمون در کشور ترکیه 185 دلار و در کشور امارات متحده عربی برابر با 240 دلار می‌باشد.
    • نمره آزمون تافل iBT بین 10 تا 12 روز پس از آزمون در داخل حساب کاربری قابل مشاهده است. جهت اطلاعات بیشتر در این باره به صفحه “راهنمای تصویری گزارش (Report) نمره تافل iBT” مراجعه نمایید.
    • جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با شرایط و چگونگی تغییر زمان یا مرکز آزمون iBT و ریپورت نمره تافل iBT می‌توانید صفحات “تغییر زمان و یا مرکز آزمون iBT” و “ریپورت نمره iBT” را مطالعه نمایید.
ثبت درخواست
آموزش نحوه درخواست

مراحل درخواست

میتوانید در سریعترین زمان ممکن درخواست خود را در پورتال پی‌آسان ثبت نمایید.

آخرین خدمات پی‌آسان

آخرین خدمات پی‌آسان
شماره تماس ایران : ۸۸۷۰۰۲۱۵−۰۲۱
شماره تماس کانادا : ۱۶۴۷۹۳۷۸۸۱۰+

اگر نیاز به مشاوره دارید با شماره تماس های دفتر ایران و کانادا تماس بگیرید و یا فرم درخواست مشاوره را پر کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

درخواست مشاوره
درخواست مشاوره