در این مطلب میخواهیم به طور خلاصه آنچه را که به اصطلاح cryptocurrency و altcoin ( با معادل فارسی ارز رمزی ) می نامیم ، بررسی کنیم.

 

مفهوم کلی Cryptocurrency یا رمز ارزی

Cryptocurrency یا رمز ارزی ، به طور گسترده اینطور تعریف می شود : Cryptocurrency پول مجازی یا دیجیتالی ( ارز الکترونیک ) است که به شکل نشانه ( tokens ) یا سکه (coins) در سطح اینترنت و دنیا شناخته می شود. درست است که برخی از رمزنگاری ها ( Cryptocurrency ) در کارتهای اعتباری یا سایر پروژه های مرتبط با اعتبارهای اینترنتی در دنیا وجود دارند و استفاده می شوند، اکثریت قریب به اتفاق کاملا نامرئی هستند؛ یعنی رمزنگاری مربوط به آن ها نامرئی و غیرقابل دسترس عموم است.

کلمه crypto در عبارت Cryptocurrency به یک رمزنگاری پیچیده اشاره دارد که اجازه می دهد تا یک ژتون دیجیتالی خاص تولید، ذخیره و انتقال داده شود و به طور ایمن و معمولا به صورت ناشناس ، مبادله و استفاده شود. علاوه بر این، ویژگی مهم دیگر ارز رمزی یا Cryptocurrency ، این است که این ارزها تعهدی مشترک به عدم تمرکز است ؛ رمزنگاری ارزهای دیجیتال معمولا به عنوان کد توسط تیم هایی طراحی و ایجاد می شود که در مکانیسم های خاص صدور آن ( فرایندی که به اصطلاح استخراج یا mining نامیده می شود) کنترل دارند.

 

 

رمز ارز ها چیستند

 

 

نکات کلیدی درباره ی ارز رمزی یا Cryptocurrencies

در یک جمع بندی کلی ، نکات کلیدی درباره ی ارز رمزی یا Cryptocurrencies به همراه چند نکته ی دانستنی و مهم درباره آن را به صورت موردی بیان می کنیم :

  • Cryptocurrency پول مجازی یا دیجیتالی است که شکل نشانه ها یا “سکه ها” (tokens  –  coins ) را در فضای مجازی به خود می گیرد.
  • حوزه ی مربوط به Cryptocurrency یا رمز ارزی روز به روز در حال گسترش است چراکه فرایند آن از طریق رمزنگاری انجام می شود و هرکس که در جامعه رمزنگاری بلد باشد ، میتواند به استخراج و تولید آن بپردازد.
  • بیتکوین Bitcoin ، پرچم دار و رهبر حوزه ی Cryptocurrency یا رمز ارزی است ؛ از نظر سرمایه گذاری بازار ، پایگاه کاربران و میزان محبوبیت .
  • ارزهای مجازی مانند ehereum که بیشتر برای راه حل های سازمانی مورد استفاده قرار می گیرند، در حال محبوب شدن هستند.
  • مهمترین ویژگی یک Cryptocurrency یا رمز ارزی این است که توسط حکومت های مرکزی کنترل نمی شود: ماهیت غیرمتمرکز blockchain باعث می شود که رمزنگاری آن از نظر تئوری از راه های قدیمی و مرسوم دولتی کنترل نشود و از دخالت های دولتی ایمن بماند.
  • رمزهای ارزی انجام هر گونه معاملات انلاین را بسیار آسان تر از روش های دیگر می کنند، زیرا انتقال آن از طریق استفاده از کلیدهای عمومی و خصوصی سریع و ساده است که برای اهداف امنیتی و حفظ حریم خصوصی بهینه شده است .
  • در معاملاتی که با ارزهای رمزی انجام می شود ، فرایند مربوطه با حداقل هزینه پردازش اطلاعات و با کمترین واسطه انجام می شود و این به کاربران امکان می دهد از هزینه های اضافی موسسات مالی سنتی مثل انواع کارمزد راحت شود.
  • تنها تولیدکنندگان و استخراج کنندگان ارزهای رمزی میتوانند معاملات و نقل و انتقالات آن را تایید کنند. به عبارتی این شغل آنها در شبکه cryptocurrency است.
  • ارزهای رمزی به عبارتی طلاهای دنیای مجازی هستند چراکه تصمیمات دنیای سیاست ، تاثیر چشم‌گیری بر ارزش آن نمی گذارد.

 

وضعیت و موقعیت  فعلی و آینده ی ارز رمزی

Cryptocurrencies تقریبا همیشه بابت این شناخته می شوند که طراحی شده اند تا از دستکاری و کنترل دولت آزاد شوند. اما همچنان که محبوبیت این نوع از ارزها در حال افزایش است ، این جنبه پایه ای و اساسی صنعت آن بیشتر در معرض آسیب و خدشه دار شدن قرار می گیرد. مثلا همانگونه که در مطلب های پیشین بلاگ پی آسان به آن اشاره کرده بودیم ، ارزهای جدیدی مانند Bitcoin Cash و Bitcoin Gold، با دستکاری ساختار بیتکوین در حال ساخته شدن است که تلاش می کنند خود را به عنوان نسخه های اصلاح شده یا بهبود یافته بیت کوین معرفی کنند.

 

 

رمز ارزها

 

 

در اصل، Bitcoin یک رمزنگاری غیر متمرکز بر اساس کد منبع باز است. هر کسی میتواند این کد را داشته باشد ، آن را اصلاح کند و نسخه خود را منتشر کند. دقیقا به خاطر همین ویژگی است که انواع بیتکوین به وجود آمده اند . با اینکه این ارزها راحت تر و ساده تر از بیتکوین تولید و استخراج می شوند ، قراردادهایی را وضع کرده اند که موجب مصالحه با ابزارهای کنترلی دولت ها شده است.

زمینه رمزنگاری ارز همیشه گسترش می یابد و ارزهای دیجیتال با نماد مخصوص به خود یکی پس از دیگری در حال ساخته شدن هستند و ممکن است همین فردا یک ارز الکترونیکی جدید منتشر شود، زیرا هر کس در جامعه رمزنگاری می داند. برآوردها تا سال 2018 نشان داده اند که بیش از 1600 ارز دیجیتال متفاوت ساخته شده است.

در مطلب بعدی ، 10 نوع ارز دیجیتال مهم از میان این 1600 ارز دیجیتالی را معرفی و بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

 

 

مطالب مرتبط :