بسیاری از افراد دارای سابقه کاری، دوست دارند مهارت‌های خود را به‌عنوان مشاوره به استارتاپ‌ها عرضه کنند. اما روش کار در استارتاپ‌ها متفاوت با سایر کارها است.

 این روش ها را برای ارائه مشاوره به استارتاپ‌ها یاد بگیرید

پی آسان : فعالیت به‌عنوان یک مشاور، شغلی است که معمولا شرکت‌های بزرگ از خدمات آن بهره‌مند می‌شوند. معمولا کمتر پیش می‌آید که کسب‌وکارهای کوچک و استارتاپ‌ها دنبال مشاوره گرفتن از افراد حرفه‌ای باشند. یک مشاور، فرد متخصصی است که می‌تواند گزارش تهیه کند، ارائه‌ی خوبی داشته باشد و اعضای هیئت مدیره را به انجام کاری مجبور کند. از طرفی استارتاپ‌ها در ابتدای کار خود کارمندان زیادی ندارند و هر روز با مشکلات زیادی درگیر می‌شوند؛ بنابراین تمایلی به استفاده از خدمات مشاور ندارند.

مارتین زویلینگ، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت مشاوره به استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک است. او می‌گوید چندین سال پیش کار کردن در شرکت IBM را رها کرده تا نکات جدیدی که یاد گرفته است، به‌عنوان مشاور در اختیار استارتاپ‌های سیلیکون‌ولی قرار دهد. اما بعد از مدتی متوجه شد که آن‌ها به دنبال مشاور نیستند و حتی از شخصی که مدت‌زمان زیادی در دنیای کسب‌وکارهای بزرگ سپری کرده است فاصله می‌گیرند. استارتاپ‌ها به دنبال افرادی هستند که بتواند چالش‌های جدید کسب‌وکار را برایشان مدیریت کند. زویلینگ تجربه‌ی خوبی در مدیریت و رهبری مردم، بازاریابی و سرمایه‌گذاری دارد و بنابراین تصمیم می‌گیرد به‌جای مشاوره دادن، خدمات چالش‌برانگیز بیشتری به کسب‌وکارها ارائه دهد. افراد زیادی دوست دارند از دنیای کسب‌وکارهای بزرگ خارج شوند و به دنیای استارتاپ‌ها بپیوندند.consultant

۱- سعی کنید به سمت آزادکاری بروید

آزادکاری یا کار کردن با قرارداد پیمانی نیازمند نقش‌های اجرایی به‌جای نقش‌های مشاوره‌ای است. استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک همیشه به یک رهبر پروژه یا مدیر اجرایی موقت نیاز دارند. شخص متخصصی که به دنبال کارهایی با قرارداد طولانی‌مدت نیست، در اصطلاحات امروزی آزادکار نامیده می‌شود.

۲- در کاری که مهارت دارید به خودتان عنوان متخصص بدهید

اینکه خودتان را به‌عنوان متخصص بازاریابی، طراحی یا رهبر پروژه معرفی کنید برای فعالیت به‌عنوان مشاور کافی نیست. متخصصان و افراد حرفه‌ای واقعی کسانی هستند که کارهای مفید انجام می‌دهند نه اینکه فقط به دیگران پیشنهاد دهند. بنابراین سعی کنید فعالیت بیشتری در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید تا به‌عنوان یک فرد فعال در زمینه‌ای که کار می‌کنید شناخته شوید.

۳- برای گزارش از اعداد و ارقام استفاده کنید

قراردادها و توافقات آن بر اساس میزان کار خواسته‌شده در مدت‌زمان مشخص نوشته می‌شوند. بنابراین مقدار کاری را که می‌توانید در مدت‌زمان مشخص انجام دهید، همیشه در نظر داشته باشید. مثلا شخصی که به‌عنوان بازاریاب فعالیت می‌کند، باید بگوید در پروژه‌های قبلی خود چه تعداد مشتری را از طریق تبلیغات به سایت هدایت کرده است و چند نفر از بازدیدکنندگان از سایت خرید کرده‌اند. ارائه‌ی پیشنهاد برای بهبود دادن فرآیند کافی نیست و باید با اعداد و ارقام دقیق همراه باشد.

۴- فعالیت خود را به یک بخش از شرکت محدود نکنید

رهبری کردن در یک شرکت تنها به شغل‌ها و پست‌های مهم محدود نمی‌شود بلکه تمامی مراحل را در بر می‌گیرد. آزادکارها می‌توانند میزان حقوق درخواستی خود را بر اساس خدماتی تعیین کنند که برای هر بخش از شرکت انجام می‌دهند.

consultant

۵- کسب‌وکارها را به‌عنوان مشتری در نظر بگیرید نه یک موکل

رابطه‌ی موکلی معمولا به این صورت است که فرد مشاور به‌عنوان یک شخص همه‌کاره شناخته می‌شود. اما زمانی کهکسب‌وکار به‌عنوان مشتری در نظر گرفته شود، نظرش اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. چنین رابطه‌ای تمام جنبه‌های مورد نیاز مانند اعلام رضایت، تأیید کردن و پیشنهاد دادن مشاور به سایر کسب‌وکارها را نیز شامل می‌شود.

۶- از تمام مدل‌های ارتباطی استفاده کنید

بسیاری از مشاورها خودشان را تنها به یک روش ارتباطی محدود می‌کنند و برنامه‌ی زمانی مرتبی برای صحبت کردن با مشتری‌های خود دارند. استفاده از این روش در گذشته مفید بود؛ اما امروزه راه‌های زیادی برای برقراری ارتباط وجود دارد. ایمیل، پیامک، تلفن و حتی شبکه‌های اجتماعی راه‌های ارتباطی هستند که مورد استفاده قرار می‌گیرند. خودتان را تنها به یک روش محدود نکنید و از روشی که مشتری‌هایتان ترجیح می‌دهند استفاده کنید.

۷- از مدل‌های جدید کسب‌وکار استفاده کنید

اگر مشتری ترجیح می‌دهد فرآیندها را به‌صورت غیر رسمی انجام دهد، بهتر است خودتان را با شرایط تطبیق دهید؛ در غیر این صورت مانند شخصی جدا از فرهنگ سازمانی استارتاپ به نظر خواهید رسید. اگر کارمندان استارتاپ در شهرها یا کشورهای دیگر پراکنده هستند، باید با روش‌های کاری آن‌ها پیش بروید نه اینکه از آن‌ها بخواهید روششان را به خاطر شما تغییر دهند.

۸- به‌جای پیشنهاد دادن، نتیجه ارائه دهید

ارائه‌های پاورپوینت به‌عنوان نتیجه‌ی یک کار شناخته نمی‌شوند. اگر مشتری به خدمات و پشتیبانی احتیاج دارد، کاری که تحویل می‌دهید باید شامل خدمات سفارشی‌سازی شده، پیاده‌سازی شده و آموزش آن‌ها باشد. ارائه‌ی یک سری پیشنهاد ساده هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. به یاد داشته باشید که هر فرد آزادکار به‌تنهایی یک برند است و نمی‌تواند از اعتبار نام شرکت استفاده کند. داشتن یک وب‌سایت حرفه‌ای، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و شرکت کردن در کنفرانس‌ها راه‌های جدید تبلیغات و ایجاد ارتباط با دیگران هستند و باید یاد بگیرید که خودتان مسئول تبلیغ کردن خودتان هستید.

این روزها تعداد استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک بسیار زیاد شده است و فرصت‌های زیادی نسبت به ارائه‌ی خدمات مشاوره به شرکت‌های بزرگ وجود دارد. اما فراموش نکنید که استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک به دنبال افرادی هستند که بخشی از کار را برعهده بگیرند، نه اینکه تنها یک سری پیشنهاد مفید دریافت کنند. کار کردن در دنیای استارتاپ‌ها بسیار جالب است و تجربه‌های جدید و مفیدی رقم خواهد زد.

منبع INC

پیشنهاد می کنیم این پست درباره ی استارتاپ های تک نفره ای که می توانید با هزینه ی کم راه اندازی کنید ببینید.