هنگام راه اندازی یک کسب و کار قبل از هز چیزی میبایستی به جنبه های قانونی آن توجه کنید. باید در نظر بگیرید که آیا می خواهید یک شرکت ثبت کنید یا اینکه می خواهید یک سرمایه گذاری شخصی داشته باشید. آیا شرکت مد نظرتان LLC، CJCS، OJSC است یا یک شرکت عمومی؟ چه شرکت مد نظرتان تجاری باشد چه نباشد شما نیاز به ثبت آن دارید؟ شما هم می توانید خودتان این کار را انجام دهید هم می توانید آن را به یک وکیل واگذار نمایید. مطالب ارایه شده دراین مقاله عمدتا از وب سایت www.armenian-lawyer.com، منابع بومی و منابع بین المللی جمع آوری شده است.

مزایای راه اندازی کسب و کار در ارمنستان

راه اندازی کسب و کار در هر کشوری مزایا و معایب خودش را دارد. در ارمنستان قوانین به نحوی تدوین شده است که مزایای خوبی را برای سرمایه گذاران فراهم می کند. یکی از آنها این است که ثبت یک شرکت در کمتر از یک روز کاری انجام می شود. همچینین هزینه ی ثبت پایین می باشد. برای ثبت یک شرکت نیاز به داشتن سرمایه ی ابتدایی نمی باشد و در طی سال گزارشات کمی مورد نیاز است. برای سرمایه گذاری های متوسط و کوچک معافیت مالیاتی در نظر گرفته می شود و برای کسب و کار نیز مالیات پایینی لحاظ می شود. برای ارتباط با مدیران، کارمندان  و بانک های بومی هیچ محدودیتی وجود ندارد.

محدودیت ملیتی برای راه اندازی کسب و کار و سرمایه گذاری وجود ندارد و برای اینکار نیازی به وجود سهامدار بومی نیست. علاوه بر این،‌ ارمنستان با مشارکت در معاهده ی تجارت آزاد و پیمان های مالی دوجانبه با ۴۱ کشور، به قطب جذاب سرمایه گذاری تبدیل شده است.  وجود مناطق آزاد تجاری که در آن  معافیت مالیاتی بر درآمد، سود و دارایی ها اعمال می شود و همچنین معافیت از مالیات بر ارزش افزوده (VAT) برای مصرف کنندگان از دیگر مزایای تجارت در این کشور می باشد. علاوه براین، محدودیتی برای سرمایه گذاران و مالکان خارجی در این کشور وجود ندارد،‌ ارز خارجی به راحتی تامین می شود و محدودیتی برای انتقال سود سرمایه گذاری به کشورهای دیگر وجود ندارد.

کار در ارمنستان

تفاوت های راه اندازی یک شرکت در ارمنستان (LLC)

یک شرکت LLC در ارمنستان معمولا یک شرکت SMEs می باشد. برای راه اندازی شرکت، نیازی به داشتن هزینه ی اولیه ی مشخصی نمی باشد،‌ هر سهامدار فقط مسئول دارایی خود می باشد،‌ حداقل یک سرمایه گذار باید وجود داشته باشد و سهامداران باید سالانه چندین قرار ملاقات مشخص داشته باشند. هرچند که از راه دور نیز میتوانند در این قرار ملاقات ها شرکت و تصمیمات خود را به صورت مکتوب ارایه نمایند. سهامدار لزومی ندارد که حتما مدیر شرکت یا شهروند ارمنستان باشد و وجود هیئت مدیره نیز اختیاری می باشد.

هر سهامدار می تواند هر زمانی که بخواهد سهام خود را از شرکت خارج نماید. اگر مدیر شرکت خارجی باشد و بخواهد بیشتر از زمان ویزایش در ارمنستان بماند می بایستی یک محل اقامت موقت اختیار کند. او می تواند با ویزاهای متداول که اجازه ی اشتغال ندارند نیز کار کند به شرطی که زمان ویزا تمام نشده باشد و یک محل اقامت موقت و یا دایم اختیار کرده باشد.

JSC

اگرچه یک شرکت JSC از نظر عملکردی در ارمنستان شبیه شرکت LLC می باشد،‌ اما تفاوت های زیادی در جزییات مالکیت،‌ استراتژی خروج و مدیریت آنها وجود دارد. سهام شراکت می بایستی حداقل توسط یک سهامدار ارایه شود، هر سهامدار به نسبت مشارکتش مسولیت دارد،‌ جلسه ی ملاقات سالیانه می تواند در هر جای  دنیا انجام و توسط یک نماینده ارایه شود. در شرکت هایی که بیش از ۵۰ سهامدار دارند،‌ یک هیئت مدیره ی حداقل سه نفره مورد نیاز می باشد.

در هر دومورد LLC و JSC یک گزارش سالیانه شامل وضعیت سود و زیان که توسط سهامداران تاید شده باشد نیاز است. این تاییده می بایستی در جلسه ی ملاقات ماقبل شش ماه مالیاتی آخرسال مطرح و تصویب شده باشد. شرکت های تجاری عمومی در زمینه ی ارایه ی این گزارشات سالیانه قوانین خاص خود را دارند، اما شرکت هایی که حجم معاملاتشان فراتر از ۱ میلیارد درام (واحد پولی ارمنستان) باشد نیاز به گزارشات بیشتری طی یک سال دارند. معاملات خارج از صندوق پولی شرکت می بایستی توسط یک مامور رسیدگی مورد ارزیابی قرار بگیرد و در زمان OJSC فروش متعلقات به شخص ثالث امکان پذیر باشد.

تبصره: شرکت ها طبق قانون می بایستی  نوع خود را در انتهای اسم شرکت بیاورند مانندLLC, LTD, CJSC, OJSC و غیره. شرکت ها نمی تواند بدون اخذ مجوز عبارت بانک یا بیمه را به اسم خود اضافه کنند. همچنین اضافه کردن اظافه کردن ارمنستان یا ارمنی به اسم خود بدون اجازه از دولت امکان پذیر نمی باشد.

مراحل و هزینه های تشکیل شرکت در ارمنستان

با ثبت یک شرکت حقوقی در ایروان آغاز می کنیم. ثبت این شرکت هیچ نوع هزینه ای ندارد رزرو اسم شرکت،‌ ثبت شرکت، تعیین ارقام مالیاتی و TIN  در دادگستری صادر گردید. بیشترین زمانی که ممکن است تمام این کار ها طول بکشد سه روز کاری می باشد.

ثبت الکترونیکی شرکت نیز در سامانه ی www.e-register.am/am/ قابل اجرا می باشد که با امضای الکترونیکی شما صورت می پذیرد. این وبسایت همچنین به شما اجازه می دهد که شرکت ها را با نامشان و با نام اشخاص جست و جو کنید. برای راه اندازی شرکت های LLC و JSC نیاز به پرداخت هزینه نمی باشد مگراینکه آن یک شرکت غیر انتفاعی باشد یا شعبه ی یک شرکت باشد.

به منظور ثبت شرکت مدارک مورد نظر شما به صورت زیر می باشد:

۱- مدارکی که متقاضیان می بایستی ارایه دهند بسیار کم می باشد اما همه ی این مدارک ها باید به دفتر ثبت شرکت ها تحویل داده شوند.

۲- نام شرکت

۳- نام مشارکان و صاحبان شرکت

۴- نام مدیر شرکت

۵- نشانی ثبت (سند مالکیت یا اجاره نامه نیاز نیست)

۶- میزان سرمایه ی اولیه

۷- تاییدیه ای که در آن اطلاعات سهامداران و مدیران آورده شده باشد

۸- تاییدیه ی تفکیک سهم سهامدارن که توسط آنها امضا شده باشد

۹- تاییدیه ی پرداخت بالاسری دولتی

۱۰- اطلاعات گذرنامه و شماره ی تامین اجتماعی مدیرعامل اجرایی شرکت

۱۱- سند مالک ذینفع که در آن مالکان ذینفع شرکت، مشخص و به بانک مرکزی ارمنستان معرفی شده باشند

نام تجاری برای شرکتتان بگذارید. در ارمنستان هر اسمی را می توانید برای شرکت خود انتخاب کنید به شرطی که این اسم از قبل ثبت نشده باشد. گذاشتن نام تجاری باعث می شود که بتوانید از برندتان به طور قانونی در مواقع مورد نیاز دفاع کنید. در خواست یک مهر رسمی برای شرکت، حداکثر یک روز زمان و ۸۰۰۰ درام هزینه می برد.

نرخ مالیاتی در ارمنستان

ارمنستان یک نرخ ۲۰ درصدی مالیات برای شرکت ها دارد. این نرخ به شرکت ها و شعبات بومی و یا به زیرمجموعه های شرکت های خارجی تعلق می گیرد. مالیات بر دارایی نیز تعلق می گیرد که در آن ۱٪ به معامله، ۳.۵٪ به  تولید کالا  و ۵٪ به فعالیت های دیگر اعمال می شود که اختیاری می باشد. شما می توانید مالیات بر دارایی را انتخاب کنید در صورتی که فروش سالانه ی شما بالاتر از ۱۱۵ میلیون درام نباشد. اگر کسب و کارتان با ملک باشد، مالیات بر ملک بر شما اعمال می شود.

  مالیات بر درآمد کارمندان برابر ۲۴.۴ ٪‌ می باشد درحالتی که درآمد کلی آنها  ۱۲۰۰۰۰ درام یا کمتر باشد، در صورتی که درآمد کارمندان تا ۲ میلیون درام باشد میزان مالیات برابر۲۶٪ به علاوه ی ۲۹۲۸۰ درام می باشد. در صورتی که درآمد بالای۲ میلیون درام باشد میزان مالیات به ۳۶٪ به علاوه ی ۵۱۸۰۸۰ درام می رسد.

کسب و کار در ارمنستان

شعبه ها در مقابل شرکت های زیرمجموعه

اطلاعات موجود توسط نرسس عیسی جانیان مدیر سایت www.armenian-lawyer.com ارایه شده است.

­ شعبه ها شرکت های زیرمجموعه
مولفه های مالیاتی
مالیات بر درآمد بین المللی خیر، فقط  به درآمدهای بدست آمده از منابع ارمنستان مالیات تعلق میگیرد بله
قابلیت انتقال سود به کشور خود در قالب سود سهام عدم اعمال مالیات در انتقال درون شرکتی به طور معمول ۱۰٪ مالیات تعلق می گیرد
قابلیت انتقال سود به کشور خود در قالب بهره عدم اعمال مالیات در انتقال درون شرکتی به طور معمول ۱۰٪ مالیات تعلق می گیرد
کاهش ضایعات معمولا ضایعات می تواند توسط مدیریت کاهش یابد ضایعات به منبع منتقل نمی شود اما می تواند تا پنج سال نگه داشته شود
قابلیت به اشتراک گذاشتن هزینه های بالای سری دفتر بله خیر
ساده بودن تخصیص سود و هزینه خیر بله
قابلیت انتقال دارایی ها از شرکت مبدا عدم اعمال مالیات در انتقال درون شرکتی ممکن است مالیات برای شرکت منبع اعمال شود
قابلیت استفاده از معاهدات مالی دوجانبه ی ارمنستان خیر بله
پیش پرداخت مالیات بر درآمد شرکت شش ماه یک بار سه ماه یکبار
قابلیت اعمال مالیات بر سود سهام دریافتی بله خیر
مزایای مالیاتی برای شرکت ها با برنامه های تجاری تصویب شده توسط دولت خیر بله
مولفه های غیر مالیاتی
مسئولیت محدود برای سهامداران خیر بله
اعمال قانون شرکت های ارمنی خیر بله
تشریفات شرکت باید مورد احترام قرار گیرد (به عنوان مثال جلسات سالانه سهامداران ) خیر بله
لزوم استفاده از نام دفتر مرکزی بله خیر
مدیر باید POA داشته باشد بله خیر
کنترل ارز عدم سختگیری سختگیرانه
سرمایه ی اولیه نیازی نیست باید باشد اما حداقلی تعریف نشده است
ایجاد اقامت برای مدیران / کارکنان خارجی بله بله
بازکردن حساب بانکی بله بله
مدارک مورد نیاز برای ثیت گواهی ادغام و شروط ادغام (همه ترجمه شده به ارمنی و قانونی باید باشند) گواهی ادغام و شروط ادغام (همه ترجمه شده به ارمنی و قانونی باید باشند)
بالاسری دولت برای ثبت ۱۲۰۰۰ درام خیر
اطلاعات در مورد سهامداران در دسترس عموم باشد خیر بله (برای LLCها)