آیا فکر می‌کنید استارتاپ شمابه مرحله‌ی رشد و مقیاس‌پذیری رسیده است؟ برخی از نشانه‌ها می‌توانند صحت پیش‌بینی‌های شما را تائید کنند.

 علائمی که نشان می دهند یک استارتاپ آماده ی رشد و گسترش است

پی آسان : ساخت و راه‌اندازی استارتاپ ، نه یک دو ماراتن است و نه مسابقه‌ی سرعت، بلکه بیشتر به ورزش‌های ده‌گانه‌ی دومیدانی شبیه است. شما هرروز باید روی نقاط متفاوتی متمرکز شوید.

هنگامی‌که دوران رشد و پیشرفت کسب‌وکار فرامی‌رسد، درست مثل رقابت‌های ده‌گانه، باید سرعتتان را گاهی کم و گاهی زیاد کنید. فاکتورهای دخیل در این موضوع، ممکن است به زیرساخت‌های داخلی یا خارج سازمانی، فناوری‌های جدید یا حتی نحوه‌ی نگرش شما بستگی داشته باشند. اما درهرحال موفقیت بلندمدت شما، بستگی به این دارد که از فراز و نشیب‌ها، قله‌ها و دره‌ها، چطور عبور می‌کنید.

همان‌طور که همیشه شنیده‌ایم، موفقیت مستلزم آمادگی قبلی است. کسب‌وکار شما باید بتواند شرایط سخت رکود را تاب بیاورد، اما به همان اندازه مهم است که برای صعود و پیشرفت نیز آماده‌باشید. به‌عنوان‌مثال ممکن است بخواهید دفتر شرکت را به مکانی بزرگ‌تر منتقل کنید، یا با شرکای جدیدی قرارداد ببندید. چگونه می‌توانید مطمئن شوید که کسب‌وکارتان آماده‌ی ورود به مرحله‌ی بعدی است؟

کسب‌وکار شما پایدار و موفق است

هر نوع توسعه‌ای، با ریسک‌ها و چالش‌های خاص خود همراه است. برای اینکه بتوانید با طوفان‌های پیش رو مواجه شوید، باید فونداسیون و پایه‌های کسب‌وکارتان را قوی و مستحکم بناکرده باشید. این بدان معنی است که جریان نقدی شما پایدار است، با مشتریان و پرسنل خوبی کار می‌کنید، حاشیه‌ی سود شرکتتان پایدار است، برندی سالم و چهارچوب جامعی از سیاست‌ها و پروسه‌ها ساخته‌اید.

هدف واضح و مشخصی در ذهن دارید

هنگامی‌که صاحبان کسب‌وکارهای کوچک، به دنبال سرمایه‌گذار (یا وام) می‌گردند، اولین سؤالی که از آن‌ها پرسیده می‌شود این است که چگونه می‌خواهند از این وجوه استفاده کنند. بسیاری از بنیان‌گذاران اذعان می‌کنند که این پول را صرف استخدام کارمندان جدید یا سرمایه‌گذاری در تجهیزات جدید خواهند کرد. ولی اگر پاسخ روشنی برای این سؤال نداشته باشند، مشخص است که کاملاً آماده‌ی دور جدید تأمین مالی و افزایش سرمایه نیستند. صرف‌نظر از اینکه پیشرفت کسب‌وکارتان به سرمایه‌ی بیشتری نیازمند است یا خیر، اگر اهداف مشخص و برنامه‌ی دقیقی نداشته باشید، هرگز رشد موفقی نخواهید داشت.

منابع موردنیاز رشد را در اختیاردارید

اگر می‌خواهید کسب‌وکارتان را توسعه دهید، باید برای هزینه‌های جدید آمادگی داشته باشید. برخی از این هزینه‌ها قابل پیش‌بینی و برخی از آن‌ها، غیرمترقبه خواهند بود. تا زمانی که برنامه‌های جدیدتان اجرایی شوند و به سودآوری برسند، باید این هزینه‌ها را از محل درآمد جاری، وام، یا پشتیبانی یک سرمایه‌گذار پرداخت کنید. به‌علاوه رشد و توسعه‌ی کسب‌وکار به این معنی است که شما به کارمندان، موجودی انبار و همچنین زمان بیشتری نیاز دارید. برنامه‌ها و جداول زمانی شما باید به‌طور واقع‌بینانه‌ای دسترسی به این منابع را توجیه کنند.

درنهایت، ممکن است رشد کسب‌وکارتان را در راه‌اندازی یک کمپین جدید بازاریابی آنلاین، یا افتتاح یک شعبه‌ی دیگر از فروشگاهتان ببینید. هرگز نمی‌توان موفقیت یک کسب‌وکار را تضمین کرد، اما تا زمانی که این سه اصل را مدنظر قرار می‌دهید، احتمال شکست شما بسیار پایین خواهد بود.

 

پیشنهاد می کنیم این پست درباره ی اینکه به چه نوع کسب و کارهایی استارتاپ گفته می شود را ببینید