ارز دیجیتال اتریوم چیست؟

اتریوم (Ethereum) که با نام اختصاری ETH در بازار ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود، دومین رمزارز از نظر حجم بازار است و محبوبیت‌ بالایی دارد. در این مقاله قصد داریم بگوییم که ارز دیجیتال اتریوم چیست و آن را صورت کامل معرفی کنیم.

فهرست:

اتریوم چیست؟

اتریوم به عنوان یک پلتفرم محاسباتی (مانند کامپیوتر) که محاسبات را انجام می‌دهد و نرم‌افزارها را اجرا می‌کند، شناخته می‌شود. البته توجه داشته باشید که پلتفرم‌‌های محاسباتی متمرکز هستند اما Ethereum غیر متمرکز است.

اتریوم بر روی کامپیوترهای زیادی در دنیا فعال است. به همین دلیل، مالک مشخصی ندارد و در دسته غیر متمرکزها قرار می‌گیرد. شما با اتریوم می‌توانید پول دیجیتال انتقال دهید.

ارز دیجیتال اتریوم هم با نام اختصاری ETH در بازار ارزهای دیجیتال به عنوان دومین رمزارز از نظر حجم بازار شناخته می‌شود. قراردادهای هوشمندانه و برنامه‌های غیر متمرکز اصلی‌ترین دلیل شناخته شدن Ethereum است.

رمزارز ETH در سال 2015 منتشر شد و با گذشت 7 سال، همچنان هم به عنوان یک پلتفرم جوان شناخته می‌شود. بسیار عجیب و البته جالب است که یک ارز دیجیتال 7 سال بعد از انتشارش با همچین رشدی مواجه شود.

البته بسیاری از افراد و صاحب نظران معتقد هستند که رشد اتریوم به اتمام نرسیده است و می‌توان آینده درخشان‌تری را برای ETH پیش‌بینی کرد.

نام ارز دیجیتال اتریوم چیست؟

نام ارز دیجیتال اتریوم، اتر (Ether) است که با واحد اختصاری ETH شناخته می‌شود. اتر واحد پولی شبکه اتریوم است و به منظور پرداخت کارمزدها و هزینه‌ها از آن استفاده می‌شود.

پیشرفت شبکه اتریوم تاثیر مستقیم و زیادی بر روی ارز دیجیتال ETH می‌گذارد. در واقع هرچه پیشرفت این شبکه بیشتر باشد، ارز دیجیتال اتریوم هم ارزش بیشتری پیدا می‌کند.

لازم به ذکر است که امروزه بسیاری از معامله‌کنندگان و افراد فعال در بازار رمزارزها، این رمزارز را با همان نام ارز دیجیتال اتریوم می‌شناسند. اما در اصل نام این ارز دیجیتال، اتر است.

منظور از خرید اتریوم، تبدیل اتریوم و یا بررسی نمودار اتریوم، ارز دیجیتال این شبکه است که به همان نام اتریوم شناخته می‌شود اما در اصل اتر نام دارد.

اتریوم شبکه‌ای مبتنی بر بلاک‌چین است و اتر به عنوان ارز دیجیتال شبکه اتریوم شناخته می‌شود.

سازنده اتریوم چه کسی است؟

در سال 2008 بود که گروهی از توسعه دهندگان که تا کنون هم ناشناخته هستند، White Paper بیت کوین را منتشر کردند. همین مسئله دید کاربران را نسبت به ارزهای دیجیتال و بازاری که دارد، تغییر داد.

حدودا 7 سال بعد، شخصی به نام ویتالیک بوترین این ایده را پیش‌ برد که منجر به ساخت اتریوم شد. البته لازم به ذکر است که ایده Ethereum در سال 2013 و در یک وبلاگ به دست خود ویتالیک مطرح شد.

او توصیف کرد که این ایده مرتبط با یک کامپیوتر غیر متمرکز که با گذاشتن وقت و البته داشتن منابع کافی، می‌تواند هر برنامه‌ای را به اجرا درآورد، است. جالب است بدانید که قبل از ساخته شدن اتریوم، چنین ایده‌ای فقط مختص به توسعه دهندگان بود و هنوز شخصی نمی‌توانست آن را بر بستر بلاک‌چین پیاده سازی کند.

ویتالیک بوترین به عنوان خالق اتریوم با توجه به اینکه چنین ایده‌ای را بر بستر بلاک‌چین پیاده‌ سازی کرده است، به شهرت زیادی رسید. قیمت اتریوم در حال حاضر تقریبا برابر با 2 هزار و 623 دلار است و همانطور که گفته شد، از نظر حجم بازار، در رتبه دوم قرار دارد.

لازم به ذکر است که ویتالیک بوترین روسی-کانادایی یکی از حامیان سفت و سخت بیت کوین بود. به همین دلیل است که او اتریوم را با الهام گرفتن و الگو قرار دادن بیت کوین ساخت. البته در حال حاضر اتریوم از نظر غیر متمرکز بودن یک پله جلوتر از بیت کوین قرار دارد و علاوه بر پول، مابقی فرآیندها هم با استفاده اتریوم غیر متمرکز خواهند بود.

هدف اتریوم چیست؟

یکی از افراد از جوزف لوبین (یکی از توسعه دهندگان اصلی اتریوم) درباره هدف Ethereum سوالی پرسید؛ جوزف لوبین به او گفت که اتریوم ایجاد شد تا برای انجام کارهای روزانه و تراکنش‌هایی که داریم، به هیچ بانکی یا نهادی وابسته نباشیم و خودمان به صورت مستقل آن تراکنش را انجام دهیم.

هدف اتریوم در بیانی ساده، غیر متمرکز کردن تمام چیزها است. می‌توان گفت که این پروژه در زمینه غیر متمرکز کردن تمام چیزها موفق بوده است.

اینستاگرام یک شبکه اجتماعی متمرکز است و تحت مالکیت فیس‌بوک قرار دارد. اما اگر قرار باشد توضیحی برای واژه غیر متمرکز بودن بدهیم، می‌توانیم بگوییم که با اتریوم می‌توان اینستاگرامی ایجاد کرد که مالک آن تمام کاربرانش باشند.

در این شرایط، کنترل داده‌ها در دست خود کاربران خواهد بود. در حالی که داده‌های تمام کاربران در حال حاضر در اینستاگرام به دلیل متمرکز بودن، در دست فیس‌بوک است.

البته توجه داشته باشید که اتریوم یک بستر تازه وارد است و در ابتدای مسیر خودش قرار دارد. به همین دلیل، نمی‌توان یک سیستم بزرگ و عظیم مانند اینستاگرام بر روی آن ایجاد کرد.

در صورتی که شبکه اتریوم پیشرفت کند، می‌توان با آن انتخاباتی آزاد و کاملا سالم برگزار کرد که آمار کاملا واقعی و شفاف باشد. در صورتی که شرایط لازم به وجود بیاید و انتخابات در این بستر انجام شود، هیچ تقلبی در آن صورت نخواهد گرفت و تمام نتایج واقعی خواهند بود.

به طور کلی، تمام خدمات و فرآیندهای متمرکز را با استفاده از اتریوم می‌توان به صورت غیر متمرکز درآورد.

قیمت اتریوم

همانطور که در بالا هم گفته شد، در حال حاضر که در حال نگارش مقاله هستیم، قیمت اتریوم (هر واحد ETH) برابر با 2.623 دلار (2 هزار و 623 دلار) است. رشد یا افت ارزش هر واحد اتر به اهداف و پروژه‌های شبکه اتریوم بستگی دارد.

در صورتی که پیشرفتی در شبکه و بستر اتریوم رخ دهد، قیمت ارز دیجیتال اتریوم هم با رشد مواجه خواهد شد. اما اگر این شبکه با آسیب یا مشکلی مواجه شود، می‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت اتریوم با کاهش مواجه شود.

در صورتی که شما هم از سرمایه‌گذاران بر روی ارز دیجیتال اتریوم هستید، حتما اخبار شبکه و بستر اتریوم را رصد کنید. با انجام این کار، برای معامله‌ کردن و خرید یا فروش سهام ETH خود، تصمیم بهتری خواهید گرفت.

همانطور که گفته شد، آینده اتر به پروژه‌ها و اهداف شبکه اتریوم بستگی دارد. اما صاحب‌نظران و تحلیلگران معتقد هستند که این شبکه اکنون در اول مسیر خود قرار دارد و پیشرفت‌های بیشتری در انتظار ارز دیجیتال اتریوم خواهد بود.

البته به این هم توجه داشته باشید که نمی‌توان به صورت قطعی قیمت اتریوم را پیش‌بینی کرد. تمام تحلیل‌های انجام شده صرفا بر پایه احتمالات و بررسی نمودارهای در دسترس خواهند بود.

بیت کوین و اتریوم

در ادامه از نظر مشخصات و ویژگی‌های این دو ارز را به شما معرفی خواهیم کرد.

مخترع

مخترع بیت کوین شخصی به نام ساتوشی ناکاموتو است. مخترع اتریوم هم ویتالیک بوترین نام دارد.

تاریخ معرفی

بیت کوین در ماه آگوست یا همان اوت 2008 معرفی شد در حالی که اتریوم جوان‌تر است. اتریوم در سال 2013 معرفی شد اما راه‌ اندازی آن حدود 2 سال طول کشید. راه اندازی اتریوم به صورت رسمی، در سال 2015 بود.

هدف

هدف بیت کوین، ایجاد پول دیجیتال غیر متمرکز است در حالی که تیم اتریوم هدف خود را تمرکز زدایی در همه چیز بیان می‌کنند.

با توجه به عملکردی که این دو ارز دیجیتال داشتند، می‌توان گفت که تا حد زیادی به اهداف خود رسیده‌اند. البته اتریوم اکنون در اوایل راه است و مسیر طولانی را برای بیشتر موفق شدن و رسیدن به اهداف در پیش خواهد داشت.

سخت‌افزار استخراج

برای استخراج بیت کوین، از دستگاهی به نام ASIC استفاده می‌شود. در حالی که برای استخراج اتریوم نیاز به کارت گرافیک یا همان GPU خواهید داشت.

زمان بلاک

زمان بلاک بیت کوین 10 دقیقه است در حالی که زمان بلاک اتریوم 14 ثانیه خواهد بود. در این مورد، اتریوم و بیت کوین تفاوت‌ فاحشی دارند.

نماد ارز

بیت کوین با نماد اختصاری BTC در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد و ETH نیز نماد ارز اتریوم است.

پس هرگاه در صرافی‌های آنلاین ارز دیجیتال به BTC برخوردید، بدانید که منظور ارز دیجیتال بیت کوین است و در صورتی که ETH را مشاهده کردید، بدانید که منظور ارز دیجیتال اتریوم یا همان اتر است.

رتبه در بازار ارز دیجیتال

در زمان نگارش این مقاله، بیت کوین رتبه اول بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد و اتریوم در رتبه دوم قرار گرفته است.

سرعت تراکنش

یکی دیگر از تفاوت‌های میان بیت کوین و اتریوم، میزان حداکثر تراکنش در ثانیه است. بیت کوین تا حداکثر 7 تراکنش در ثانیه را پردازش می‌کند در حالی که این میزان برای اتریوم افزایش پیدا کرده و می‌تواند 16 تراکنش در ثانیه را پردازش کند.

شباهت‌های بیت کوین و اتریوم چیست؟

بعد از اینکه تفاوت‌های میان بیت کوین و اتریوم گفته شد، بد نیست که شباهت‌های میان این دو ارز دیجیتال را هم مورد بررسی قرار دهیم.

مستقل بودن بلاک‌چین

بیت کوین دارای بلاک‌چین مستقل به خود است و اتریوم هم یک بلاک‌چین مستقل دارد. اطلاعات مربوط به قراردادها و تراکنش‌ها، بر روی این بلاک‌چین‌ها ثبت می‌شوند.

عمومی بودن و عدم نیاز به مجوز

شبکه بیت کوین، یک شبکه عمومی است و تمام افراد می‌توانند از آن استفاده کنند. شبکه اتریوم هم دقیقا به همین شکل است و تمام افراد در صورت نیاز از آن استفاده خواهند کرد.

تمام افراد می‌توانند از این دو شبکه برای ایجاد کردن تراکنش‌ها یا قراردادهای هوشمند استفاده کنند. در واقع برای این کار هیچ نیازی به دریافت مجوز نیست و به راحتی می‌توانند بدون مجوز کارشان را انجام دهند.

مبتنی بر استخراج بودن

هم اتریوم و هم بیت کوین بر استخراج مبتنی هستند. در واقع برای تولید هر واحد اتریوم یا بیت کوین، باید ماینینگ انجام شود که افراد داوطلب (باید سیستم‌های قوی و مناسب با استخراج و ماینینگ در اختیار داشته باشند) این کار را خواهند کرد.

این افراد در ازای تایید شدن تراکنش‌هایشان، از شبکه پاداش دریافت می‌کنند. البته برای ماینینگ و استخراج کردن ارزهای دیجیتال، سخت‌افزار سیستم اهمیت زیادی دارد و در صورتی که مناسب نباشد، ممکن است شما را با مشکلاتی مواجه کند.

تفاوت‌های بین کوین و اتریوم چیست؟

علاوه بر شباهتهای میان بیت کوین و اتریوم، این دو ارز دیجیتال با یکدیگر تفاوت‌هایی هم دارند. در ادامه این تفاوت‌ها را به شما خواهیم گفت.

سرعت تراکنش

سرعت تراکنش یکی از بخش‌هایی است که اتریوم و بیت کوین در آن تفاوت دارند. سرعت تراکنش‌های اتریوم بالاتر از بیت کوین است. در بیت کوین بلاک‌هایی که هر تراکنش را دارند، هر 10 دقیقه یک بار ایجاد می‌شوند. در صورتی که در اتریوم این زمان کاهش زیادی پیدا کرده و به 14 ثانیه رسیده است.

بیت کوین تا حداکثر 7 تراکنش در ثانیه را پردازش می‌کند اما اتریوم تا 16 تراکنش را در ثانیه پردازش خواهد کرد. البته با توجه به صحبت‌های تیم توسعه دهنده این ارز دیجیتال، این میزان تا چند سال آینده چند برابر خواهد شد و می‌توانیم شاهد باشیم که اتریوم در ثانیه صدها تراکنش را پردازش کند.

نامحدود بودن تعداد واحدها

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌هایی که میان این دو ارز دیجیتال محبوب به وجود آمده است، محدود و نامحدود بودن تعداد واحد‌ها است. بیت کوین محدودیت عرضه دارد در حالی که ارز دیجیتال اتریوم محدودیت عرضه ندارد و نامحدود است.

تنها 21 میلیون واحد از بیت کوین استخراج خواهد شد در حالی که اتر هیچ محدودیتی ندارد و در حال حاضر بیشتر از 115 میلیون واحد از این ارز دیجیتال استخراج شده است.

نحوه خرید اتریوم

برای خرید اتریوم و دیگر ارزهای دیجیتال، می‌توانید از دو روش اقدام کنید. در ادامه این دو روش را به شما خواهیم گفت.

خرید از صرافی‌های آنلاین ایرانی

نحوه خرید اتریوم با استفاده از صرافی‌های آنلاین ایرانی تقریبا بی‌دردسر خواهد بود. شما می‌توانید با سرچ عبارت ” بهترین صرافی آنلاین ایرانی برای خرید اتریوم چیست ” بهترین صرافی آنلاین ایرانی را برای خرید این ارز دیجیتال بیابید.

اما برای خرید ارز دیجیتال از صرافی‌های آنلاین ایرانی، با چالش‌هایی مواجه خواهید شد. یکی از این چالش‌ها، پشتیبانی نکردن برخی صرافی‌ها از ارزهای مورد نظر شما خواهد بود.

به همین دلیل، استفاده از این روش برای تمام ارزهای دیجیتال مناسب نخواهد بود. اما نگران نباشید، روش دومی هم وجود دارد که کاربردی و مناسب است.

تبدیل بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال به اتریوم

نحوه خرید اتریوم با استفاده از تبدیل ارزهای دیجیتال دیگر به اتریوم هم نسبتا راحت خواهد بود. شما می‌توانید بیت کوین یا هر ارز دیگری که در صرافی‌های بین‌المللی و خارجی دارید را به اتریوم تبدیل کنید.

در صورتی که قصد فعالیت در بایننس و دیگر صرافی‌های بین‌المللی را دارید اما نمی‌توانید تراکنش‌‌های دلاری و بین‌المللی را انجام دهید، پی‌آسان بهترین انتخاب شما برای پرداخت‌های دلاری و بین‌المللی خواهد بود.

همچنین برای نقد درآمد دلاری خود هم می‌توانید از همین سایت استفاده کنید. تمامی فرآیند نقد کردن با کمترین کارمزد انجام خواهد شد.

شما می‌توانید با جستجوی عبارت ” بهترین صرافی آنلاین بین‌المللی برای خرید اتریوم چیست؟ ” بهترین صرافی‌های آنلاین خارجی را در این زمینه پیدا کنید.

کوین بیس، بیتس‌امپ، چنجلی، بایننس و … صرافی‌های مورد اعتماد بین‌المللی هستند. البته باید توجه داشته باشید که فعالیت افراد ساکن ایران در این صرافی‌ها به دلیل تحریم‌های اعمال شده علیه کشور، امکان پذیر نخواهد بود.

به همین دلیل، شما نمی‌توانید با IP ایران در این صرافی‌های فعالیت کنید. در صورتی که صرافی متوجه شود که شما ایرانی هستید، اکانت شما را مسدود خواهد کرد.

نام کیف پول‌های مناسب برای نگهداری اتریوم چیست؟

برای نگهداری اتریوم می‌توانید از دو نوع کیف پول نرم‌افزاری و سخت‌افزاری استفاده کنید.

کیف‌ پول سخت‌افزاری

به طور کلی، کیف‌ پول‌های سخت‌افزاری زیاد وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. اما دو کیف پول سخت‌افزاری بیشتر از بقیه کیف‌ پول‌ها مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرند. اولین کیف پول سخت‌افزاری مورد اعتماد، لجر که دو مدل با نام‌های Ledger nano X و Ledger nano S است. امنیت این کیف پول از هر نظر تضمین شده است و مشکلی برای ارزهایتان به وجود نخواهد آمد.

کیف پول سخت‌افزاری دیگر، تروزر نام دارد. این کیف پول دو مدل با نام‌های Trezor One و Trezor Model T دارد. امنیت این کیف پول‌ سخت‌افزاری هم از هر نظر تضمین شده است و برای نگهداری اتریوم خود نگران نخواهید بود.

کیف پول نرم‌افزاری

برای انتخاب کیف پول نرم‌افزاری، دست شما بازتر خواهد بود. مای‌اتروالت و تراست والت دو کیف پول‌ نرم‌افزاری هستند که امنیت بالایی دارند و کاربران زیاد ارزهایشان را در این دو کیف پول نگهداری می‌کنند.

این دو کیف پول نسخه پشتیبان و بکاپ را در اختیار شما قرار می‌دهند تا در صورت دزدیده شدن اکانت یا هر مشکل دیگری، بتوانید بازیابی را انجام دهید و دوباره اکانت خود را به دست آورید.

این نسخه پشتیبان یا بکاپ در قالب یک مجموعه 12 کلمه‌ای در اختیار شما قرار می‌گیرد که باید آن‌ها را در جایی امن ذخیره کنید و هر زمان که از شما درخواست شد، آن‌ها را وارد نمایید.

جمع بندی نهایی

در این مقاله تلاش کردیم جواب کاملی به سوال ” اتریوم چیست؟ ” بدهیم و این ارز محبوب و پر سروصدا را به شما معرفی کنیم. حتما توجه داشته باشید که نحوه خرید اتریوم خود را مناسب با شرایطی که دارید انتخاب کنید تا در طول فرآیند پرداخت، به مشکل برنخورید.

در صورتی که پرداخت بین‌المللی یا دلاری دارید، می‌توانید این کار را به پی‌آسان بسپارید. همچنین نقد کردن درآمد دلاری شما هم با استفاده از همین سایت با کارمزد بسیار کم انجام خواهد شد.