دندانپزشکی / آلمان، یکی از مقصدهای تحصیلی مهم برای ایرانیان در چند دهه اخیر بوده و به دلیل کیفیت تحصیلی بالا و خدمات مناسب آن، مورد استقبال واقع شده است

پذیرش رشته دندانپزشکی دانشگاه RWTH چگونه است؟

پی آسان : دانشگاه های آلمان، به نسبت دانشگاه های سوئد و انگلیس و حتی آمریکای شمالی، شهریه بسیار کم هم برای رشته های انگلیسی زبان و هم آلمانی زبان ارائه میکند و فرصت های تحصیلی متنوعی در صدها گرایش در مقاطع سه گانه کارشناسی، ارشد و دکترا در اختیار متقاضیان بین المللی قرار می دهد. بنابراین اگر قصد تحصیل کم هزینه، با کیفیت در محیطی چند فرهنگی و بین المللی دارید، آلمان گزینه خوبی برای شما خواهد بود.

یکی از دلایل جذابیت آلمان برای تحصیل ایرانیان، امکان سفر و گردش به ۲۵ کشور عضو پیمان شنگن است که در طول اقامت و زندگی و تحصیل در این کشور، فرصت های تحصیلی و اشتغال و گردشگری مطلوبی را برای دانشجویان بین المللی فراهم می کند. با توجه به اینکه بسیاری  از دانشگاه های آلمان با قرارداد تبادل دانشجو با صدها دانشگاه اروپا و جهان هستند، بعضا اگر در مقاطع ارشد و دکترا در دانشگاه های این کشور مشغول به تحصیل شوید، امکان تحصیل برای ۱ ترم در سایر دانشگاه های جهان برای شما فراهم می شود.

رشته های پزشکی و پیرا پزشکی مثل دندان پزشکی، مدتی است که در فهرست اولویت های متقاضیان ایرانی علاقمند به تحصیل در رشته دندان قرار گرفته و آلمان، امکانات فراوانی برای آموزش دندان پزشکان در دوره های عمومی، تخصصی و فوق تخصصی دارد. گزارش امروز روزیاتو، در راستای حجم بالای تقاضای مخاطبان تحصیل در این رشته در یک سال اخیر، به معرفی یک مقصد تحصیلی مهم دندان پزشکی آلمان می پردازد تا با کلیات تحصیل در این دانشگاه ها آشنا شویم.

دانشکده دندانپزشکی آخن RWTH

رشته دندان پزشکی عمومی  در  این دانشگاه در ۱۰ ترم و به زبان آلمانی برگزار می شود. ترم پذیرش آن در زمستان بوده و افراد با رشته های مختلف در هر گروه سنی و با هر تجربه علمی میتوانند برای این رشته پر مخاطب اپلای کنند. برای ادمیشن در این رشته، حتما باید به زبان آلمانی تسلط کامل داشته باشید. چرا که اگر بر فرض، به زبان انگلیسی هم در آلمان تحصیل کنید، برای انجام فعالیت های کلینکی و ارتباط با بیماران، می بایست زبان آلمان بدانید تا در این رشته پزشکی مهم در این کشور پیشرفت کنید و امکان تحصیل و اقامت در صورت علاقه برایتان فراهم شود.

در ترم اول و دوم، کورس های زیر در بخش Preclinical ارائه می شود که آشنایی با آن ها خالی از لطف نیست:

Introductory course, Medical Terminology, Chemistry for Dentists, Physics for Dentists I and II, Cellular Biology (Physiology I lecture, Physiology I practical, Physiological-Chemical lecture, Physiological-Chemical practical),
Cellular Biology II (Physiological-Chemical II lecture, Physiological-Chemical II practical, Physiology II lecture, Physiology II practical, Microscopic Anatomy I lecture, Microscopic Anatomy I Course l)
Interdisciplinary Propaedeutics of Organ Systems (Physiology III practical, Macroscopic Anatomy I lecture, Macroscopic Anatomy I course)

در ترم سوم تا پنجم در رشته دندان پزشکی عمومی دانشگاه آخن، موارد زیر ارائه می شود:

Macroscopic Anatomy II – IV, Microscopic Anatomy II – III (Kopfkurs und Situs), Introduction to Dentistry I and II, Dental Materials Science I and II, Technical Propaedeutics, Physiology IV and V, Prosthodontics I and II phantom course

پس از ترم دوم یا سوم، می بایست در آزمون جامع علوم طبیعی شرکت کنید که همچون ایران، ادامه تحصیل منوط به اخذ نمره قبولی در این آزمون است. دانشجو می بایست در آزمون جامع دندانپزشکی پس از ترم ۵ شرکت کند که Qualifying Dentistry Examination نام دارد.

در ترم ششم تا دهم، باید در کورس های کلینکال شرکت کنید که موارد زیر را شامل می شود:

Professional Studies, Ethics, History of Medicine, Hygiene, Occupational Medicine and Healthcare, Clinical-Chemical and Clinical – Physical Investigative Methods, Microbiology and Immunology, Pathology and Neuropathology, Pharmacology and Toxicology, Surgery, Dermatology, Ears, Nose and Throat Illnesses, Internal Medicine, Restorative Dentistry and Prosthodontics, Orthodontics, Oral and Maxillofacial Surgery, Radiology and Radiation Protection

اخلاق پزشکی، تاریخچه دندانپزشکی، حوزه های بهداشت حرفه ای و روانی در مقوله دندانپزشکی و همچنین موضوعات میکروبیولوژی و پاتولوژی و رادیولوژی در ترم های شش تا ده تدریس می شود. حوزه های جراحی دندان، در این بخش که سال چهارم و پنجم را شامل می شود به دانشجویان تدریس می شود. گفتنی است، دانشجویان دانشکده پزشکی آخن امکان تحصیل در یکی از ۶۴ دانشگاه طرف قرارداد دانشگاه در سراسر جهان را دارند.

اگر علاقمند به کارآموزی کلینیکال در خارج از آلمان در حوزه پزشکی هستید، در قالب برنامه The dentistry exchange program or Zahnmedizinische Austauschdienst ارائه می شود که برای اطلاعات بیشتر با دانشگاه آخن تماس بگیرید.

هزینه های تحصیلی رشته دندانپزشکی در دانشگاه آخن 

  • Material costs in the pre-clinical section: roughly 1100 Euros
  • Material costs in the clinical section: roughly 1500 Euros
  • Materials used per semester: drills, dental milling machines, prosthetic teeth and so on – roughly 200 Euros

پیش نیازهای پذیرش رشته دندان پزشکی

به موارد زیر توجه کنید.

The prerequisite for enrollment in the course of study is formal admission to the first semester. German citizens and citizens of a EU or EEA country as well as anyone with a German university entrance qualification/Abitucan apply for admission to Hochschulstart, the Foundation for University Admission (Stiftung für Hochschulzulassung). All others, meaning those who are not German or citizens of the EU or EEA and have not completed a German Abitur, must apply directly to RWTH Aachen University.

مهم ترین مدرک مورد نیاز دانشجویان بین المللی 

شما به عنوان دانشجوی بین المللی می بایست در آزمون (TestAS (Test für Ausländische Studierende نمره قبولی کسب کنید. همچنین در کورس های: “Mathematik, Informatik und Naturwissenschaften نیازمندی های اعلامی تستاس را بدست آورید. برای کسب اطلاعات بیشتر به testas.de مراجعه کنید.

توصیه هایی به متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در آلمان

  • اخذ مدرک B1 زبان آلمانی برای تحصیل در رشته های پزشکی و دندان پزشکی آلمان ضروری است.
  • شهریه دانشگاه های آلمان برای تحصیل در رشته های پزشکی و دندان پزشکی بسیار کمتر از انگلیس، سوئد و آمریکا است.
  • با هر سنی  میتوان در رشته های پزشکی و دندان پزشکی اپلای کرد. اما بهتر است متقاضی زیر ۳۰ سال باشد.
  • اگر فارغ التحصیل رشته های کارشناسی علوم طبیعی مثل زیست شناسی و شیمی و امثالهم هستید، شانس ادمیشن شما بیشتر  از کسانی خواهد بود که در رشته های فنی و مهندسی و علوم انسانی دانش آموخته شده و قصد ادامه تحصیل در رشته های پزشکی دارند.
  • برای اپلای رشته دندان پزشکی در دانشگاه های آلمان، به جای درگیر کردن ذهن خود با اطلاعات و مطالبی که توسط سایت ها و کانال ها و گروه ها در شبکه های مجازی منتشر شده و مستند و مستدل نیست بعضا، مستقیم با مسئول ادمیشن رشته در دانشگاه مقصد تماس گرفته و با ایشان درباره نیازمندی های پذیرش و شرایط اپلای تعامل کنید.
  • برخی از دانشکده ها، قبولی کنکور ایران را برای دانشجویان ایرانی ضروری میدانند. بعضی  نیز گذراندن دوره کالج در آلمان. به هر حال، این پیش نیازها را مستقیم از دانشکده مربوطه سوال کنید.
  • آمادگی آزمون Testas برای ادمیشن ضروری است.
  •  آزمون TestAS از سه بخش تشکیل شده است. بخش اول مربوط به دروس پایه و بخش دوم مربوط به  سئوالات دروس اختصاصی در رشته تحصیلی خاص داوطلب می باشد. در این دوره از آزمون سئوالات بخش دوم مربوط به رشته های زیر   می باشد:۱٫ بخش تخصصی اقتصاد۲٫ بخش تخصصی مهندسی۳٫ بخش تخصصی علوم انسانی و جامعه شناسی۴٫ بخش تخصصی ریاضی، انفورماتیک و علوم تجربی برای داوطلبین سایر رشته های دانشگاهی شرکت در بخش اول کافی است و نیازی به شرکت در بخش دوم (بخش اختصاصی) نیست. (به عنوان مثال رشته های علوم پزشکی)بخش سوم آزمون معلومات زبانی داوطلب را می آزماید. این بخش که اصطلاحا آزمون OnScreen نام گرفته به صورت online در محل مؤسسه زبان سفارت جمهوری فدرال آلمان در ایران برگزار می گردد. اطلاعات دقیق تر از نحوه برگزاری آزمون و نمونه سؤالات را بررسی کنید.

اگر متقاضی تحصیل در این رشته هستید، سوالات خود را از طریق لینک ارائه شده در بخش منبع این گفتار از مسئول هماهنگی رشته در دانشگاه RWTH سوال کنید.

پیشنهاد می کنیم این پست درباره ی دانشگاه های برتر جهان در سال 2018 را ببینید.