با نگاهی به افزایش و کاهش قیمت در سه ماه گذشته ارزهای دیجیتال برتر می‌توان به حقایق جالبی دست یافت که در ادامه به توضیح این موارد می‌پردازیم.

کاهش و افزایش هماهنگ قیمت ارزهای دیجیتال برتر نشانه چیست؟

پی آسان : در طول ماه‌های گذشته مشاهده شد که قیمت اکثر ارزهای دیجیتال به شدت به یکدیگر وابسته هستند و در هر سقوط و صعود اکثر ارزهای دیجیتال به شکل موازی حرکت می‌کنند. بعضی افراد همین وابستگی در قیمت ارزها را به حبابی بودن قیمت‌ها ربط می‌دهند. با نگاهی به افزایش و کاهش قیمت در سه ماه گذشته ارزهای دیجیتال برتر می‌توان به حقایق جالبی دست یافت که در ادامه به توضیح این موارد می‌پردازیم.

تقسیم شدن ارزهای دیجیتال برتر به گروه‌های هم هدف

همبستگی ارزهای دیجیتال برتر و بیت کوین
در نمودار بالا همبستگی قیمت ۱۰ ارز برتر بر حسب ارزش بازار نسبت به بیت کوین مقایسه شده است. در هر دو بازه سه ماهه و یک ماهه آلت کوین‌های آیوتا، لایت کوین و بیت کوین کش بیشترین همبستگی را با بیت کوین دارند، لایت کوین و بیت کوین کش، فورک‌های بیت کوینهستند، یعنی انشعابی از بیت کوین هستند و به طور تقریبی اهداف هر سه، پرداخت و ذخیره ارزش است. اما فورک‌ها نواقص ظاهر شده در بیت کوین را تا حدودی پوشش داده‌اند، مشکلاتی مثل طولانی شدن زمان تایید تراکنش و کارمزد بالا که استفاده از بیت کوین را برای کارهای روزمره بسیار مشکل می‌کند.

آیوتا ارز دیجیتال متفاوتی است و به طور ویژه برای اینترنت اشیا توسعه داده شده است. آیوتا ارز دیجیتالی است که برای تراکنش‌های بدون کارمزد یا کارمزد کم بین ابزارهای الکترونیک طراحی شده و گفته می‌شود در آینده که بیشتر کارهای روزمره خودکار شوند ظرفیت خود را نشان خواهد داد.

در میان ارزهای دیجیتال برتر دو گروه مجزای دیگر از ارزهای دیجیتال برتر وجود دارد که اهداف مشابهی دارند. گروه اول آلت کوین‌هایی هستند که در اصل پلتفرم‌هایی مبتنی بر قرارداد هوشمند هستند، شامل اتریوم، نئو (NEO)، نم (NEM) و ای‌ او س (EOS) و گروه دوم ارزهایی که در واقع پروژه‌هایی بر مبنای بلاک چین برای پردازش تراکنش‌های بزرگ بین‌المللی هستند و کاربردی وسیع‌تر دارند شامل ریپل و کاردانو. در این میان پروژه غیرانتفاعی استلار (Stellar) که نام ارز آن Lumen است در هر دو گروه می‌گنجد.

اتریوم و رقبایش ساز خودشان را می‌ زنند

ارزهای دیجیتال برتر همبستگی بیت کوین و رقبای بیت کوین

نکته جالب دیگر در این نمودار اتریوم و رقبای جدید آن هستند که همبستگی در قیمت با اتریوم دارند. جدای از همبستگی کلی این ارزهای دیجیتال برتر، همانطور که در نمودار بدست آمده از همبستگی ارزهای دیجیتال برتر نسبت به اتریوم می‌بینید، رقبای اتریوم بیشتر همبستگی در قیمت با اتریوم دارند تا بیت کوین.

بازار ارزهای دیجیتال هنوز جوان است و به تکامل نرسیده است، اگر نگاهی به تاریخچه ارزهای بدون پشتوانه یعنی همان اسکناس‌های معمولی بیاندازیم تاریخی پر فراز و نشیب می‌بینیم که بعد از چندین سقوط و صعود شدید توانست به تعادل و تکامل برسد. نوسان شدید این بازار جوان هم باعث جذب فرصت‌طلبان بازار شده است.

از این همبستگی قیمت ارزهای دیجیتال برتر می‌توان نتیجه گرفت بازار در حال رفتن به رقابت نزدیک‌تر ارزهای مشابه است و از اشتیاق به کسب سود کاسته خواهد شد. به عبارت دیگر کاربردهای واقعی ارز دیجیتال در حال آشکار شدن است، اتریوم و رقبایش می‌توانند آینده خرید و فروش و تامین سرمایه پروژه‌های نرم‌افزاری را متحول کنند و پروژه‌های مثل ریپل و کاردانو می‌توانند جای سوئیفت را بگیرند.

به هر حال امید می‌رود در مدت کوتاهی دلالان بازار ارز دیجیتال جایشان را به سرمایه‌گذاران پروژه‌های کاربردی بلاک چین بدهند. مشابه حباب شرکت‌های اینترنتی در دهه ۹۰ تعداد کمی از پروژه‌های مبتنی بر بلاک چین و ارز دیجیتال موفق خواهند شد و بقیه از بین خواهند رفت. با این حال می‌توانید با کسب اطلاعات مناسب در مورد ارزهای دیجتال، به صورت صورت هدفمند و هوشمندانه روی این ارزها سرمایه‌گذاری کنید.همچنین می‌توانید با استفاده از خدمات پی آسان جهت خرید و فروش بیت کوین و اتریوم اقدام کنید.

پیشنهاد می کنیم این پست درباره ی به آخر خط رسیدن بیت کوین ببینید