شبکه درجه دوم

با فن آوری بلاک چین ، وب لایه‌های جدیدی از کاربری پیدا کرده است. در حال حاضر کاربران می‌توانند با یکدیگر مبادله انجام دهند(مبادلات بیت کوین در سال ٢٠١٦ به طور متوسط روازنه ٢٠٠ هزار دلار بود.). با افزوده شدن بر امنیت با استفاده از بلاک چین، کسب و کار های اینترنتی جدید در مسیر جدایی از موسسات مالی سنتی قرار گرفته‌اند.

گلدمن ساکس باور دارد که فن‌ آوری بلاک چین دارای پتانسیل زیادی است بویژه در بخش بهینه سازی نقل و انتقالات بانکی و پرداخت‌ها  می‌تواند سپرده‌های جهانی را تا ٦ میلیارد دلار در سال افزایش دهد.

سال ٢٠١٧ سال مهمی برای فن آوری بلاک چین خواهد بود. بسیاری از استارت آپ‌های موجود یا شروع به تولید درآمد خواهند کرد (با ارائه محصولاتی که دارای ارزش و یا تقاضا در بازار هستند) و یا به دلیل اتمام نقدینگی از بین خواهند رفت. به عبارت دیگر سال ٢٠١٧ سالی خواهد بود که محصولات بیشتری با استفاده از بلاک چین عرضه خواهند شد و صحبت کردن در مورد این فن‌آوری به عنوان یک معجون سحرآمیز که برای همه چیزقابل استفاده است کمتر خواهد بود. اگرچه از نقطه نظر یک مشتری این مسائل چندان قابل مشاهده نیست زیرا بلاک چین باید نامرئی باشد اگرچه جزئیات و عملکرد آن زندگی افراد و کسب و کارها را بهبود می‌بخشد. من خود با چندین مورد از استفاده‌های بلاک چین در اندازه‌های بزرگ آشنا هستم که قرار است در سال ٢٠١٧ اجرایی شوند. این مرحله از اجرا که در سال ٢٠١٧ اتفاق خواهد افتاد قدم مهمی در بکارگیری عمومی این فن‌آوری خواهد بود زیرا به افرادی که چندان به این فن‌آوری خوش بین نیستند کارایی خود را نشان خواهد داد.

جورج هاوارد، استادیار دانشگاه براون در دانشکده موسیقی برکلی و موسس مرکز استراتژیک جورج هاوارد

بلاک چین در نسخه وب ٣ جدید

فن آوری بلاک چین به کاربران اینترنت این امکان را می‌دهد که ارزش سازی کرده و اطلاعات دیجیتال را اعتبار سنجی کنند. این شیوه جدید از کسب و کار چه نتیجه‌ای خواهد داشت؟

قرارداد‌های هوشمند

فن آوری بلاک چین ؛ کاربردها و ساخت شبکه‌های جدید

دفتر‌های توزیع شده کدگذاری قراردادهای ساده را امکان‌پذیر می‌کند این کار در صورت روی دادن شرایط خاص قابل اجراست. اتریوم یک پروژه بلاک چین با منبع باز است که ساخته شد تا امکان این کار را بررسی کند. اگرچه این پروژه در مراحل اولیه است اما این پتانسیل را دارد تا کارآمدی بلاک چین را در مقیاس‌های واقعی جهانی مورد بررسی قرار دهد.

در مرحله فعلی این فن‌آوری قراردادهای هوشمند قابل برنامه‌ریزی هستند تا فعالیت‌های ساده‌ای را انجام دهند. برای مثال، با رسیدن یک ابزار مالی به معیاری خاص به طرف سوم پرداخت صورت گیرد. با استفاده از فن‌ اوری بلاک چین و بیت کوین این پرداخت بصورت خودکار انجام می‌شود.

اقتصاد اشتراکی

فن آوری بلاک چین ؛ کاربردها و ساخت شبکه‌های جدید

با شکوفایی شرکت‌هایی نظیر اوبر و ایر بی ان بی، اقتصاد اشتراکی همین الان هم موفقیت خود را اثبات کرده است. در حال حاضر کاربرانی که قصد استفاده از خدمات اشتراک وسیله نقیله را دارند باید بر واسطه‌ای مثل اوبر تکیه کنند. با قادر ساختن پرداخت‌های فرد به فرد، فن آوری بلاک چین درهای ارتباط مستقیم میان طرفین را باز خواهد کرد یکی از نتایج تمرکز زدایی اقتصاد اشتراکی است.

یک مثال نوپا، اوپن بازار است که از طریق فن آوری بلاک چین امکان پرداخت فرد به فرد را در محیطی مانند ای بی ایجاد کرده است. با دانلود کردن اپلیکیشن می‌توانید با فروشندگان اوپن بازار مبادله داشته باشید بدون پرداخت کارمزد انتقال. پروتوکل بدون قانون به این معنی است اعتبار شخصی حتی از ای بی هم برای انجام مبادلات تجاری مهم‌تر خواهد بود.

تامین مالی جمعیتی

فن آوری بلاک چین ؛ کاربردها و ساخت شبکه‌های جدید

بسترهای نوپایی نظیر کیک استارتر و گوفاندمی کارهای ابتدایی اقتصاد فرد به فرد را انجام می‌دهند. محبوبیت این سایت‌ها نشان می‌دهد مردم دوست دارند نقش مستقیمی در توسعه محصولات داشته باشند. بلاک چین این علاقه را با ایجاد صندوق‌های سرمایه گذاری تجاری با منابع عمومی به مرحله بعدی می‌برد.

در سال ٢٠١٦، در تجربه‌ای مشابه، دائو ( سازمان خودگردان غیر متمرکز) مبلغ قابل توجه ٢٠٠ میلیون دلار را ظرف دو ماه جمع‌آوری کرد. شرکت‌کنندگان با خرید ژتون‌های دائو اجازه داشتند در سرمایه‌گذاری‌های قراردادهای هوشمند تجاری اظهار نظر کنند (میزان تاثیرگذاری رای بر اساس تعداد ژتون‌ها طراحی شده بود). یک هک سرمایه‌های پروژه نشان داد پروژه بدون ارزیابی بایسته انجام شده بود و نتایج ناگواری به دنبال داشت. با در نظر گرفتن این شکست، تجربه دائو نشان داد که فن آوری بلاک چین دارای پتانسیل برای راهنمایی به سمت الگوی جدیدی از همکاری اقتصادی را داراست.

 

نظارت شفاف تر توسط فن آوری بلاک چین

فن آوری بلاک چین ؛ کاربردها و ساخت شبکه‌های جدید

با شفاف سازی نتایج و امکان دسترسی عموم به آنها، فن‌آوری پایگاه‌های داده توزیع شده امکان ایجاد شفافیت کامل در انتخابات و یا هر نظرسنجی دیگری را فراهم می‌کنند. قراردادهای هوشمند بر پایه اتریوم نیز در خودکار شدن این پروسه کمک خواهد کرد.

اپلیکیشن بوردروم، تصمیم‌گیری‌های سازمانی را در بلاک چین امکان‌پذیر کرده است. در واقع، این به معنی آن است که نظارت بر شرکت در هنگام مدیریت دارایی‌های دیجیتال، سرمایه و اطلاعات کاملا شفاف و قابل تایید خواهد شد.

 

بازرسی زنجیره تامین

فن آوری بلاک چین ؛ کاربردها و ساخت شبکه‌های جدید

مصرف‌کنندگان به دنبال آن هستند که بدانند آیا ادعاهای اخلاقی شرکت‌ها در مورد محصولاتشان واقعیت دارند. دفاتر حساب توزیع شده راه ساده‌ای هستند برای تضمین صحت داستان‌هایی که در مورد محصولات وجود دارد. شفافیت همراه با فن آوری بلاک چین می‌تواند دستکاری تاریخ و محل تولید (مثلا در مورد الماس‌هایی که بصورت نادرست استخراج شده‌اند) را براساس شماره محصول مشخص کند.

پراووننس که در بریتانیا قرار دارد امکان بازرسی زنجیره محصولات را برای تعدادی از کالاهای مصرفی ارائه می‌دهد. با استفاده از اتریوم بلاک چین، پروژه اولیه پروواننس این امکان را فراهم کرد که ماهی‌هایی که در سوشی یک رستوران ژاپنی به فروش می‌رسید قابل پیگیری باشند و مشخص باشد که بصورت پرورشی در اندونزی رشد کرده‌اند.

 

نگهداری فایل

فن آوری بلاک چین ؛ کاربردها و ساخت شبکه‌های جدید

نگهداری فایل غیر متمرکز در اینترنت مزایای روشنی دارد. توزیع داده‌ها در سراسر شبکه از هک شدن و گم شدن آنها حفاظت می‌کند.

IPFS فایل تصور چگونگی کارکرد وب توزیع شده را ساده کرده است. همانند شیوه بیتورنت که داده‌ها را بر روی اینترنت جابه‌جا می‌کندIPFS هم به رابطه با سرور مرکزی نیاز ندارد (شیوه کنونی). اینترنتی متشکل از وب سایت‌هایی که به کلی غیر متمرکز خواهند بود و پتانسیل سریعتر شدن انتقال فایل و زمان پخش را خواهد داشت. چنین پیشرفتی نه تنها کارآمد خواهد بود بلکه یک به روز رسانی ضروری در اینترنت فعلی است که مملو از سیستم‌های تحویل محتوا است.

 

بازارهای پیش‌بینی

فن آوری بلاک چین ؛ کاربردها و ساخت شبکه‌های جدید

پیش‌بینی احتمال یک رویداد بصورت تامین جمعیتی نشان داده است که میزان بالایی از درستی را داراست. میانگین نظرات، امکان جهت‌گیری‌های آزامایش نشده را که باعث تحریف قضاوت می‌شوند از بین می‌برد. بازارهای پیش‌بینی که براساس نتایج رویداد‌ها پرداخت می‌کنند در حال حاضر هم وجود دارند. بلاک چین فن‌آوری هوش جمعیتی است که مطمئنا استفاده‌های دیگری در سال‌های آینده پیدا خواهد کرد.

در حالی که هنوز در نسخه بتا قرار دارد، اپلیکیشن آگور که پیش‌بینی بازار انجام می‌دهد براساس نتیجه رویدادهای واقعی جهان سهام ارائه می‌دهد. شرکت‌کنندگان می‌توانند با خرید سهام پیش‌بینی درست درآمد کسب کنند. با خرید بیشتر سهام در رویداد درست، درآمد بیشتر خواهد شد. با تخصیص سرمایه کوچکی (کمتر از یک دلار) هر فردی می‌تواند سوالی را مطرح کند، یک بازار براساس نتایج پیش‌بینی شده ایجاد کرده و نیمی از هزینه‌های انتقالات که در بازار روی می‌دهد بدست آورد.

 

حمایت از دارایی‌های ذهنی

فن آوری بلاک چین ؛ کاربردها و ساخت شبکه‌های جدید

همانطور که همه می‌دانند، اطلاعات دیجیتال را بصورت نامتناهی بازتولید کرد و با استفاده از اینترنت توزیع کرد. این مسئله به کاربران منبعی طلایی از محتوای رایگان را هدیه داده است. با این حال دارندگان قانون کپی چندان خوش شانس نبوده‌اند، آنها کنترل دارایی‌های ذهنی خود را از دست داده‌اند و متضرر خسارت‌های مالی در پی این مسئله شده‌اند. قراردادهای هوشمند می‌توانند از قوانین بازنشر حمایت کنند و فروش آثار خلاقانه را بصورت آنلاین خودکار کرده و خطر بازنشر یک فایل و توزیع آن را از بین ببرند.

میسلیا با استفاده از فن آوری بلاک چین سیستم پخش فرد به فرد موزیک را ایجاد کرده است. این اپلیکیشن توسط خواننده و آهنگ‌ساز بریتانیایی ایموگن هیپ پایه‌گذاری شده است. میسلیا این امکان را به موزیسین‌ها می‌دهد تا ترانه‌های خود را به صورت مستقیم به مخاطبان بفروشند، همچنین امکان ارسال نمونه کار را به تهیه‌کنندگان ارائه می‌دهد. تمامی این امکانات به صورت خودکار توسط قراردادهای هوشمند قابل انجام است. این امکان بلاک چین برای پرداخت از طریق کریپتوکورنسی‌ها در مقدار بسیار کم ای نوید را می‌دهد که چنین کاربردی برای بلاک چین شانس بالایی برای موفقیت دارد.