اصلی‌ترین مساله‌ای که یک دانشجو در فرآیند اپلای با آن مواجه می‌شود این است که چه کشور و دانشگاهی را برای ادامه تحصیل انتخاب کند؟

چگونه مقصد اپلای خود را انتخاب کنیم؟

پی آسان : پاسخ به این سوال که چه کشور و دانشگاهی را برای ادامه تحصیل انتخاب کنیم و تصمیمی که بر مبنای این انتخاب گرفته می‌شود، روند زندگی و ادامه تحصیل دانشجو را دستخوش تغییر قرار می‌دهد. شرایط متفاوت کشورها در پذیرش دانشجویان خارجی و حتی ضوابط متفاوت دانشگاه‌های یک کشور یا حتی یک استان و ایالت برای دانشجویان خارجی می‌تواند زندگی آکادمیک و شخصی دانشجو را در مسیری متفاوت با آنچه در ذهن داشته است، قرار دهد. در این مقاله پارامترها و معیارهایی که در پاسخ ما به این سوال مؤثر هستند را به صورت اجمالی مورد بررسی قرار می‌دهیم.

هدف از ادامه تحصیل

اولین و شاید مهم‌ترین پارامتر، هدف فرد از ادامه تحصیل است. اینکه قصد دارد بعد از پایان تحصیلات به ایران بازگردد یا در خارج از کشور زندگی کند و مراحل مهاجرت و اقامت را طی کند. اینکه قصد دارد بعد از فارغ‌التحصیلی در پوزیشن‌های آکادمیک مشغول به کار شود یا مشاغل حرفه‌ای در شرکت‌ها و سازمان‌های غیر آکادمیک را انتخاب کند. در شرایطی که دانشجو بخواهد بعد از پایان تحصیل در کشور میزبان به زندگی ادامه دهد، بدون شک بهتر است از ابتدا کشوری را انتخاب کند که فرآیند مهاجرتی و اقامتی ساده‌تری برای دانشجویانی که در آن کشور تحصیل کرده‌اند داشته باشد. به عنوان مثال و با این نگاه، بدون شک «کانادا» می تواند یکی از جدی‌ترین گزینه‌های دانشجو باشد. اما اگر فرد بخواهد در پوزیشنی غیرآکادمیک مشغول به کار شود بازار کار کانادا محدود است و بهتر است آمریکا را اولویت نخست خود قرار دهد.

سوابق تحصیلی

پارامتر دیگر سوابق تحصیلی و وضعیت تسلط فرد به زبان خارجی است. به عنوان مثال اگر فرد سوابق تحصیلی از نظر نمره معدل بالایی دارد و می تواند به راحتی در آزمون GRE نمره قابل قبول کسب کند، بدون شک آمریکا مناسب‌ترین گزینه برای فرد است. یا اگر فردی قصد ادامه تحصیل در استرالیا را دارد ولی معدل و تعداد مقالات مناسبی ندارد باید آمادگی این را داشته باشد که هزینه‌ی تحصیل و زندگی را از جیب خود بپردازد، چرا که در این کشور رقابت برای اسکولارشیپ‌ها بسیار بالاست. یا اگر دانشجو به زبانی غیر از انگلیسی بیشتر علاقه دارد، اینکه آمریکا یا کانادا را به عنوان هدف اپلای قرار دهد چندان منطقی نخواهد بود. یا اگر دانشجو احساس می‌کند که در کسب نمره خوب در آزمون IELTS نسبت به  TOEFL موفق‌تر عمل می‌کند، باید به استرالیا و کانادا و انگلستان نسبت به آمریکا توجه بیشتری داشته باشد.

ویژگی‌های دانشگاه و اساتید

علاوه بر پارامترهای قبلی، انتخاب دانشگاه یا دانشگاه‌ها باید بر مبنای زمینه‌ی کاری اساتید و گروه‌های تحقیقاتی موجود در آن دانشگاه و دانشکده انجام شود. به طور کلی توصیه می‌کنیم دانشگاه‌هایی را در ردیف‌های بالای اولویتی قرار دهید که بیش از دو یا سه هیئت علمی در حال کار بر روی زمینه‌ی کاری یا علایق شما می‌باشند. به این شکل شانس اخذ پذیرش در فرآیند اپلای به میزان چشم گیری افزایش پیدا می کند. از طرف دیگر گاهی در یک دانشگاه نه چندان مطرح گروهی وجود دارد که بر روی موضوعی خاص تحقیقات خوبی انجام می دهد و به همین دلیل در دنیا شناخته شده است، اگر موضوع و زمینه کاری این گروه با علاقه یا زمینه کاری قبلی شما همخوانی یا شباهت دارد شدیدا توصیه می کنیم که این گروه را نیز در اولویت قرار دهید. مورد بعدی تعداد دانشجویان ایرانی است که در دانشگاه مورد نظر مشغول به تحصیل هستند، بدون شک هرچه این تعداد بیشتر باشد نشان می دهد که اساتید این دانشگاه یا دانشکده نسبت به دانشجویان ایرانی نگاه مثبتی دارند، پس این موارد را از قلم نیندازید.

شهری که دانشگاه در آن قرار دارد

شاید این پارامتر از نظر اکثر دانشجویانی که قصد دارند اپلای کنند یا در حال طی کردن مراحل اپلای هستند، چندان مهم به نظر نرسد. اما اگر با دانشجویانی که در حال حاضر در دانشگاه مورد نظرتان در حال تحصیل هستند صحبت کنید متوجه خواهید شد که شهری که قرار است در آینده در آن زندگی کنید می تواند چقدر پارامتر تاثیرگذاری باشد. این موضوع برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکترا را دارند دو چندان می شود، چرا که قرار است حداقل چهار سال از عمر خود را در آن شهر بگذرانند. به طور کلی اگر در ایران ساکن شهرهای شلوغ و پرجمعیت هستید و از این نوع سبک زندگی راضی هستید به شما توصیه می کنیم که دانشگاه هایی را هدف قرار دهید که در شهرهای بزرگ واقع شده اند. به خصوص شهرهایی که جامعه ایرانیان پر تعداد و قابل توجهی دارند. این موضوع در مورد آمریکا و کانادا بسیار مهم تر است، چرا که اکثر دانشگاه ها در شهرهای کوچک و حتی خیلی کوچک واقع شده اند. شهرهایی که کاملا دانشجویی محسوب می شوند و زندگی در آن ها می تواند در بلند مدت خسته کننده باشد.

پیشنهاد می کنیم این پست درباره ی انواع هزینه های اپلای کردن به کانادا و آمریکا را ببینید