GMATچیست؟

آزمون GMAT (Graduate Management Admission Test) به معنی آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی مدیریت، یک امتحان استاندار سه ساعت و نیمه است که برای پیش بینی نحوه عملکرد تحصیلی  آزمون دهنده در برنامه های رشته ی مدیریت کسب و کار و بیزینس طراحی شده است.

نمرات آزمون GMAT توسط مدارس تجارت (کسب و کار) برای تصمیم گیری درباره پذیرش متقاضیان مورد استفاده قرار می گیرد.

ممکن است گاهی دیده باشید که آزمون GMAT تحت عنوان آزمون GMAT CAT نیز برگزار می شود. واژه ی سرنام   )COPPUTER ADAPTIVE TEST )CAT مخفف آزمون منطبق با کامپیوتر است. در واقع تنها دو بخش از سه بخش امتحان، یعنی بخش کمی و کلامی به صورت نطبق با کامپیوترهستند یعنی در طول این بخش ها همانطور که پیش می روید سوالات به کمک کامپیوتر با سطح توانایی های شما منطبق می شوند.

آیا شرکت در این آزمون برای پذیرش در برنامه ی MBA ضروری است؟

برای دست یابی به شانس قبولی در برنامه ام بی ای (MBA)  شما به شرکت در این آزمون نیاز دارید.حدود دو سوم از 1،900 دانشگاه که در حوزه ی فارغ التحصیلی تجارت در سراسر جهان فعالیت دارند، نمره ی آزمون  GMAT را برای پذیرش درخواست می کنند.

با این حال تعداد مدارسی که نمره ی آزمون جامع GRE را به عنوان جایگزین  نمره ی GMAT می پذیرند در حال افزایش است.

آن دسته از مدارسی هم که به دریافت نمرات GMAT نیاز ندارند نیز، از نمرات GMAT برای تصمیم گیری جهت شناخت صلاحیت متقضاییان کمک می گیرند.

 

 

ثبت نام GMAT

 

 

 

آزمون GMAT چه مهارت ها یا توانایی های شناختی را برآورد می کند؟

آزمون درصدد اندازه گیری چهار زمینه ی مهارتی وسیع است. نوشتار تحلیلی، استدلال کمی، استدلال کلامی(شفاهی)، استدلال یکپارچه (که شامل استدلال تحلیلی , کمی و کلامی است). آزمون این مهارت‌ها را از طریق چهار مولفه مجزا که در این فهرست آورده شده‌ ارزیابی می‌کند .

  1. ارزیابی نگارش تحلیلی ۳۰ دقیقه ای
  2. یک بخش ۳۰ دقیقه‌ای استدلال یکپارچه (۱۲ سوال چند گزینه‌ای که اکثر آن‌ها چند بخشی هستند)
  3. ۷۵ دقیقه بخش کمی ۳۷  سوال چند گزینه ای
  4. ۷۵ دقیقه بخش کلامی (شفاهی) ۴۱ سوال چندگزینه ای

برای هر یک از۴  بخش آزمون، یک امتیاز طبقه بندی شده و رتبه درصدی جداگانه درنظر گرفته شده.

یک امتیاز مکمل، شامل مهارت های کمی و کلامی (که به عنوان امتیاز کل شناخته می شود) نیز در نظر شده که شامل رتبه بندی درصدی می باشد. آزمون GMAT یک آزمون قبولی یا ردی مطلق نیست.

 

نحوه محاسبه ی نمره در آزمون GMAT چگونه است؟

آزمون GMAT یک آزمون منطبق با کامپیوتر یا CAT است. در آزمون GMAT ، CAT رفته رفته خود را با عملکرد شما به عنوان فردی که آزمون می دهید منطبق میکند.

زمانی که آزمون GMAT را شروع می‌کنید، کامپیوتر فرض می‌کند که شما ذر سطح متوسطی هستید و یک سوال با میزان سختی متوسط  به شما می دهد. وقتی که شما به سوالات درست پاسخ می‌دهید، کامپیوتر سوالات مشکل تری را ارائه می‌دهد و برآورد خود از توانایی شما را افزایش می‌دهد.

و برعکس، همانطور که شما سوال ها را به اشتباه پاسخ می‌دهید، کامپیوتر سوالات ساده‌تری ارائه داده و تخمین خود از توانایی شما را کاهش می‌دهد. امتیاز شما توسط یک الگوریتم تعیین می‌شود که سطح توانایی شما را نه تنها براساس آنچه درست یا غلط زده اید، بلکه با توجه به سطح دشواری سوالی که پاسخ داده اید  نیز محاسبه می‌کند.

الگوریتم GMAC که نمره ی 200 تا 800 شما را معین می کند ! اغلب دچار اشتباه می شود. افسانه های زیادی درباره “شکسته شدن” الگوریتم وجود دارد.

 

 

ثبت نام GMAT

 

 

 

بهترین راه برای شکست دادن اشکالات موجود در الگوریتم، آمادگی به بهترین نحو برای آزمون است.از آنجا که ماهیت تطبیقی آزمون اجازه ” رد کردن سوالات ” را به شما نمی‌دهد, شما باید توانایی مدیریت زمان خوبی داشته و بین زمان با ارزشی که صرف دادن پاسخ های صحیح به سوالات دشوار می کنید، تعادل ایجاد کنید و در غیر اینصورت حتی این امکان وجود دارد که قبل از اینکه بتوانید به تمامی سوال ها پاسخ دهید، زمان شما به پایان برسد. و در صورت جواب ندادن به سوالات، نمره ی منفی دریافت خواهید کرد.

برای ارزیابی بخش نوشتار تحلیلی ، متن نوشته ی شما یک امتیاز از یک خواننده انسان و یک برنامه کامپیوتری ، با استفاده از یک مقیاس ۶ نمره‌ای دریافت می‌کند .

بخش استدلال یکپارچه مانند بخش های قبل تطبیقی (با کامپبوتر) نیست, اما مثل بخش‌های کمی و شفاهی، شما نمی‌توانید پرسش‌ها را بدون پاسخ رها کنید یا به سوال قبلی برگردید. امتیاز بخش استدلال یکپارچه در مقیاس یک تا 8 نمره محاسبه می شود.نمره ی نهایی غیر رسمی شما بلافاصله پس از تست قابل دریافت خواهد بود، که می توانید امتیازتان را دخیره کرده و یا گزینه لغو را انتخاب کنید.

 

پیشنهاد مطالعه: