اگر تحصیلات دانشگاهی داشته باشید مسلما آشنا هستید که بخش زیادی از معیار دانش شما را توانایی شما در نوشتن یک مقاله ی علمی نشان می دهد.

چگونه یک مقاله بنویسیم؟ / لوازم و اطلاعاتی که برای نوشتن مقاله نیاز دارید

پی آسان : متاسفانه کمتر دانشمندی ساختار دقیق نوشتن یک مقاله را آموزش می بیند و مقاله نویسی طبق اسلوب صحیح به محققان واگذار شده است.

در زمان تحصیل اساتید شما در آنجا حاضرند تا شما را در نوشتن و انتشار مقاله راهنمایی کنند و این که در جریان نتیجه ی مقاله ی شما باشند یکی از علاقمندی های آن هاست.اما زمانی که شما به عنوان یک دانشمند و محقق مستقل فعالیت میکنید حتی اگر برای دولت یا یک موسسه ی آموزشی کار کنید نوشتن مقاله می تواند یک فعالیت پر از استرس و ترسناک باشد که شما مجبورید بار آن را تنهایی به دوش بکشید.

منابع آنلاین و کتاب های بسیاری برای آموزش ساختار نوشتاری علمی به دانش آموزان و دانشمندان وجود دارد.دشواری شروع کار به عنوان یک پژوهشگر تازه کا فرصت یادگیری روش های نوشتن یک مقاله ی خوب را به شما می دهد و شما همچنین فرصت اینکه روش های جدید برای جذب دانش آموزانتان پیدا کنید و برای راهبرد های مدیریت یک تیم تحقیق کنید و یک صندوق مالی در خواست کنید و یک آزمایشگاه راه اندازی کنید و با شغل جدیدتان آشنا شوید.

این پست چکیده ای از فرایند نوشتن یک مقاله است و لینک هایی به منابع دیگر برای مطالعه ی بیشتر در صورت تمایل قرار داده است.هدف بیان یک راهنمایی کلی در باب نوشتن مقاله است که برای نکات جزئی تر مکان مخصوصی در نظر گرفته شده است.

پیش از آنکه شروع به کار کنید:

کلید نوشتن یک مقاله ی خوب پیش از آنکه حتی قلم بر کاغذ ببرید.

زمانی که در حال مطالعه در زمینه تحقیقاتتان هستید می توانید برای ذخیره ی مقالات و مجله ها از یک سیستم میریت مرجع مانند Mendeley، Zotero، یا Endnote استفاده کنید و برای تحقیقات بعدی تان هم از آن ها بهره بگیرید.اولا این به شما کمک خواهد کرد تا تمامی مقالات مربوط به تحقیق خودتان را پیگیری کنید و برای نوشتن لیست منابع و مراجع هم دچار مشکل نشوید.دوما شما می توانید مطمئن باشید که پایه های تحقیق خود را بسیار محکم و استوار ساخته اید.

سوما ، برای نوشتن یک مقاله ی خوب دارای یادداشت هایی ست که در آن طریقه ی رسیدن به پاسخ و متد های انتخاب شده و تحقیقات انجام داده شده شرح داده می شود و خواننده اگر بخواهد می تواند قدم به قدم رسیدن به نتیجه ی تحقیق را مجسم کند.

در آخر، بسیاری از دانشمندان معتقدند که اگر شما زمانی شروع به نوشتن کنید که تمام مراحل تجزیه و تحلیل خود را به پایان رسانده اید و مجموعه ای از تمامی توابع و جداولی که برای رسیدن به هدف اصلی تان ساخته اید را تدارک دیده باشد، یک روایت قدرتمند از حقیقت مطلب آنچه به دست آورده اید خواهید داشت و می توانید بر مقاله ی خود اشراف کامل داشته باشید و از سمت دیگر آن را گسترش هم بدهید.

زمانی که از تمامی این مسائل مطمئن شدید می توانید بنشینید و با خیال راحت شروع به نوشتن مقاله تان کنید.

 

ساختار یک مقاله پژوهشی:

یک مقاله ی پژوهشی معمولا به 9 بخش تقسیم می شود.عنوان، چکیده، مقدمه، داشته های اولیه و روش های استفاده شده، نتایج، مباحثه ، نتیجه گیری ، بخش تقدیر، منابع و ماخذ.البته مقاله ی شما می تواند بخش هایی بیشتر از این نیز داشته باشد.

 

عنوان و چکیده:

دانشمندان اغلب برای اینکه بدانند یک مقاله را بخوانند و یا خیر تنها عنوان و چکیده ی آن را مطالعه می کنند.و شما مسلما می خواهید که آن ها را به سمت مطالعه اثر خود جذب کنید.کلید این کار این است که بخش چکیده و عنوان را با اینکه در ابتدای مقاله تان قرار دارند پس از باقی بخش ها در انتهای مراحل نوشتن ، بنویسید.به این صورت شما زمان کافی برای پیدا کردن یک عنوان گیرا و نوشتن یک چکیده ی خوب که خود به تنهایی یک مقاله ی کوچک باشد را خواهید داشت.چکیده ای که به طور مختصر گوینده ی مراحل و روش های تحقیق شما و مباحث و نتیجه گیری های شما باشد.

 

مقدمه:

برای نوشتن این بخش دست شما تماما باز است برای همین بهتر است که تمرکزتان روی نوشتن اهدافتان از انجام این پژوهش و نوشتن این مقاله باشد.

 

داشته های اولیه و روش های استفاده شده:

شما باید جزئیات لازم و کافی را تا جای ممکنه ارائه بدهید که اگر شخص دیگری خواست تحقیقات شما را ادامه بدهد بتواند آن را تکمیل کند.آنچه را که گام به گام انجام داده اید از ابتدا تا به انتها ذکر کنید.از ابتدا تا به انتهای آزمایش های خود را شرح بدهید.این نه تنها شامل چگونگی و دلیل جمع آوری داده ها می شود بلکه بهتر است تکنیک های تجزیه و تحلیل خود را بنویسید.گاهی اوقات ممکن است این میزان از اطلاعات دهی در مقاله تان بسیار زیاد باشد ولی به عنوان یک توصیه میگوییم که تا می توانید این اطلاعات را بنویسید در نهایت اگر اضافی بود آن ها را از مقاله تان پاک می کنید.

 

نتایج:

مطابق با تعریف ایوان ولیلا در کتاب “کار علمی انجام دادن” این بخش به معنای واقعیت هاییست که توسط کار شما نشان داده شده است.

به عنوان مثال یکی از همکاران بر روی یک مقاله کار میکند که در بخش روش های استفاده شده ی آن زیر شاخه های زیر گفته شده:

طراحی آزمایش، تاریخ ورود ، نظارت بر محیط زیست و تجزیه و تحلیل داده ها

در بخش نتایج تحقیق او شرایط آب و هوا و بارش به دقت مشاهده شده و تغییراتی که در آن به وجود آمده نیز با رسم نمودار نشان داده میشود.

 

بحث:

بحث بخشی از کار شماست که نتایج به دست آمده را تحت یک مجموعه گردآوری می کنید و با اشاره به تحقیقات دیگران و نتایج کارهای آن ها به هدفی از ابتدا برای تحقیق خود مشخص کرده اید می رسید.

 

نتیجه گیری:

در بخش نتیجه گیری شما بحثی که آغاز کرده اید را جمع بندی می کنید و با نگاهی به آینده درباره ی چشم انداز هایی که میتوان با استفاده از آن زمینه ی تحقیق شما را ادامه و گسترش داد بیان می کنید.

 

قدردانی و منابع و ماخذ:

همیشه به یاد داشته باشید که چه کسانی در پیشبرد تحقیقاتتان به شما کمک کرده اند و در این بخش از آن ها یاد و قدردانی کنید علاوه بر این منابعی که از آن ها بهره گرفته اید را در این محل ذکر کنید.

 

توصیه های دیگر:

شما به عنوان یک دانشمند مجبور نیستید یک کاغذ در دست بگیرید و از بالا تا پایین آن را با کلمات سیاه کنید.خیلی ساده شما می توانید از نمودار ها و جدواول و آمار و ارقام کمک بگیرید تا توضیح بدهید که چه اتفاقی در حال وقوع است.از سمت دیگر شما مجبور نیستید کاملا به ترتیبی که در مقاله تان مباحث منتشر خواهد شد آن ها را بنویسید.برای برخی ساده تر است که از بخش روش ها و متدهایی که در این تحقیق از آن ها بهره گرفته اند شروع به کار کنند و برای برخی دیگر ساده تر است که نخست با مقدمه شروع به نوشتن کنند تا ذهنشان را برای نوشتن باقی مقاله گرم کنند.این کاملا به خود شما بستگی دارد.

لازم نیست قبل از نوشتن به دنبال بهترین و کامل ترین و گویا ترین جمله ممکنه باشید.مسلما اولین نوشته ی هر کسی بدترین نوشته ی اوست.مهم این است که بدترین نوشته هر چه سریع تر نوشته شود تا شما بتوانید آن را به یک نوشته ی خوب تبدیل کنید و این امر پایه ای آغازین برای شروع مقاله به شما می دهد.

همچنین توصیه میکنم دانشمندانی که با نوشتن درگیرند و حتی آن هایی که نیستند یک ویراستار علمی یا فنی استخدام کنند.در حالی که برخی محققین این قضیه را تقلب کردن و یا شکست خوردن در زمینه تحقیقات می دانند باید بدانید که استخدام یک مشاور در یک زمینه علمی خاص می تواند بسیار کمک کننده باشد.

شما می توانید یک ویراستار برای هر چیزی از جمله نگارش، دستورزبان ، بهبود اصطلاحات و هر سرویس دیگری که نیاز دارید استخدام کنید.در هر بخشی که شما نیازمندش هستید مسلما یک ویراستار حرفه ای وجود دارد.

پت تامپسون درباره ی نوشتن یک مقدمه توضیح داده است. او به این نکته اشاره می کند که یک مقدمه خوب باعث خواهد شد که مردم بخواهند مقاله شما را مطالعه کنند و به شما نشان دهند چگونه می توانید به آنجا برسید.

در نهایت، اگر شما میخواهید بهترین نتیجه ی بدست آمده ی خود را تشخیص بدهید من مطالعه ی هر کتابی که از ادوارد توفت منتشر شده است را توصیه میکنم(نمایش بصری اطلاعات کمی و یا اطلاعات پیش بینی شده.

او استاد تجسم داده هاست و میتواند به شما در نشان دادن اطلاعات خود و پیدا کردن یک راه جدید برای اینکار کمک کند تا بتوانید برای بخش نتایج مقاله تان با دست پر ظاهر شوید.

منبع: cdnsciencepub.com

پیشنهاد می کنیم این پست درباره ی هفت راه برای تقویت مهارت های زبان انگلیسی را ببینید