توضیح به زبان ساده در مورد شبکه لایتنینگ، پروتکلی برای مقیاس بندی و سرعت بخشیدن به بلاکچین هاست. در حالی که برای حل برخی از محدودیت های فنی بلاکچین بیت‌کوین طراحی شده است، می توان آن را در بالای هر بلاکچین اجرا شود. تصور کنید که هر کامپیوتر مجبور است هر ایمیلی را که دریافت می‌کند را ذخیره کند. بلاکچین‌ها هم بدین ترتیب کار می‌کند. شبکه لایتنینگ ( Lightning Network ) به رایانه‌ها اجازه می‌دهد تراکنش‌های  بلاکچین را انجام دهند و فقط داده های مورد نظر خود ( پول خودشان ) را ذخیره می کنند.

 

شبکه لایتنینگ

 

شبکه لایتنینگ ( Lightning Network ) پروتکلی برای مقیاس بندی و سرعت بخشیدن به بلاکچین ها است. این مدل برای حل برخی از محدودیت‌های فنی بلاکچین ها طراحی شده‌است، اما می‌تواند در بالای هر بلاکچین  اجرا شود. مقیاس پذیری اولین محرک مهم لایتنینگ بود، چرا که ماهیت توزیع‌شده بیت کوین میزان تراکنش شبکه را به شدت محدود می‌کند. در حالی که Visa می تواند ده ها هزار تراکنش در هر ثانیه را پردازش کند ، شبکه بیت کوین به کمتر از 10عدد در ثانیه محدود می شود. یک محرک دیگر برای توسعه لایتنینگ این است که زمان تایید بلوک بلاکچین بیت کوین ، تقریبا ۱۰ دقیقه طول می کشد. این به این معنی است که ۱۰ دقیقه طول می‌کشد تا تراکنش بیت کوین تایید شود. علاوه بر این ، هزینه های تراکنش در بلاکچین بیت کوین می تواند بین 5 تا 10 سنت در هر تراکنش باشد و ریزپرداختهای غیرمترقبه را رقم می زند. در عوض ، شبکه لایتنینگ ( Lightning Network ) می تواند هزاران و یا میلیونها  تراکنش های فوری در هر ثانیه را با هزینه های کمتر از یک سنت (یا حتی رایگان) امکان‌پذیر کند.

شبکه لایتنینگ ( Lightning Network ) مبتنی بر فناوری به نام کانال های پرداخت است. یک کانال پرداخت دو طرفه زمانی ایجاد می‌شود که هر دو طرف یک تراکنش امضا شده دو طرفه را بر روی بلاکچین ایجاد کنند، و حداقل یک حزب برای مدخل ۲ – ۲ دفتر وجوه ارسال می‌کند. هر شخص دارای یک کلید خصوصی است و هزینه های تراکنش ها برای ورود به دفترچه فقط در صورت امضای هر دو کلید قابل انجام است. این تراکنش اولیه برای باز کردن یک کانال ۱۰ دقیقه زمان می برد (یا هر زمان عادی بلوک) اما بعد از آن شرکت کنندگان می‌توانند با استفاده از وجوه اختصاص‌یافته به این کانال با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این تراکنش های آنی با عبور از تراکنش های امضا شده و خرج کردن از مدخل ۲ – ۲ انجام می‌شوند.

 

شبکه لایتنینگ

 

هر تراکنش در صورتی معتبر خواهد بود که در شبکه پخش شود و در بلاکچین توسط ماینرهای شبکه گنجانده شود، اما در یک کانال پرداخت، آن تراکنش های امضا شده تا زمانی که شرکت کنندگان می‌خواهند کانال متوقف شود پخش نمی‌شود. تراکنش های امضا شده اما پخش نشده با ارتباط مستقیم مبادله می شوند و مثل رسیدهای وجوه ارسالی توسط شرکت کنندگان مبادله می‌شوند.

برای استفاده از لایتنینگ ( Lightning Network ) ، دو شرکت کننده به نام های آلیس و باب یک معامله اولیه را با قیمت 20 دلار در بلاکچین ایجاد می کنند که در آن هر گروه 10 دلار ارزش دارد.

سپس این تخصیص اولیه می تواند به روز شود ، به این ترتیب که آلیس 5 دلار از کل 20 دلار ارزش ، و باب 15 دلار دارند. هنگامی که شرکت کنندگان معامله را با یکدیگر به پایان رساندند ، جدیدترین امضای معامله رد و بدل شده در شبکه پخش می شود، نهایی کردن حرکت وجوه در کانال برخی به یک طرف و (اگر چیزی باقی ماند)برخی از آن‌ها به طرف دیگر برمی گردند.

فناوری لایتنینگ  کانال های پرداخت را ایجاد می کند و با استفاده از “قراردادهای هوشمند” ، شبکه ای از این کانال ها را ایجاد می کند تا اطمینان حاصل شود که شبکه می تواند در یک ظرفیت غیر متمرکز، بدون خطر طرف قرارداد عمل کند. به عنوان مثال، آلیس می‌تواند کانالی با “باب” باز کند که به نوبه خود کانالی با کارول دارد که یکی از آن‌ها با دیو باز است. اگر آلیس بخواهد با دیو معامله کند، می‌تواند از طریق باب و کارول پول بفرستد، و دیو در نهایت آن‌ها را دریافت خواهد کرد. اما به دلیل قراردادهای چند امضا و هوشمند که در طراحی لایتنینگ وجود دارد، آلیس نیازی به اعتماد به باب و کارول به عنوان واسطه ندارد، این پروتکل از رمزنگاری استفاده می‌کند تا اطمینان حاصل شود که این وجوه یا از طریق باب و کارول به دیو می‌رسند و یا به طور خودکار به آلیس مسترد خواهند شد.

 

شبکه لایتنینگ

 

 

باب و کارول به عنوان “گره” در شبکه عمل می کنند. گره های موجود در شبکه لایتنینگ به نوعی مشابه ماینر شبکه بیت کوین هستند. آنها به عنوان سرورهایی عمل می کنند که معاملات را در شبکه به صورت غیر متمرکز پردازش می کنند. آنها مانند ماینرها ، وجوهی را که به جابجایی کمک می کنند را کنترل نمی کنند. باب نمی تواند وجوه آلیس را بدزدد، او فقط پول دریافتی فرستنده را دریافت خواهد کرد اگر قبلا پرداخت ارسالی به گیرنده را ارسال کرده باشد. بنابراین دریافت یک پرداخت وابسته به این است که از قبل آن را ارسال کرده‌ باشند. پرداخت‌های لایتنینگ مشروط به افشای راز رمزنگاری است  و آگاهی از آن راز اجازه رهایی از گره‌های قبلی را می‌دهد (هنگامی که دیو از کارول رها می‌شود، کارول هم اکنون می‌تواند از “باب” رهایی یابد.)

اگر باب آفلاین شود چه اتفاقی می افتد؟ آیا وجوه برای همیشه در یک کانال پرداخت 2 از 2 باقی می مانند؟ برای برخورد با گره های غیرقابل اعتماد ، لایتنینگ مکانیزم های قرارداد هوشمند را به گونه ای ساخته است که کاربران می توانند کانالهای خود را بصورت یک جانبه ببندند. از ” قرارداد زمان بندی ” استفاده می‌کند تا مطمئن شود که اگر باب ناپدید شود، آلیس همیشه می‌تواند پولش را پس بگیرد. یک مقدار معین زمانی چند روزه یا چند ساعته روی این قرارداد وجود دارد، تا وقتی سرور باب خراب شد، آلیس می‌تواند آن را بازپرداخت کند.

همچنین ، چه اتفاقی می افتد اگر آلیس از آدرس چند امضایی وجوه خود را به دیو در شبکه لایتنینگ ( Lightning Network )ارسال کند اما پس از آن تلاش کند که آن را انکار کند؟ او می توانست این کار را با پخش یک معامله قدیمی تر به بلاکچین انجام دهد و از این طریق قبل از ارسال تراکنش به دیو ، سعی در بستن کانال داشت. در حالی که نرم‌افزار لایتنینگ این حالات تراکنش قدیمی را حذف خواهد کرد، آلیس می‌توانست نرم‌افزار را تغییر داده و آن را ذخیره کند. اگر آلیس سعی کند ادعا کند که هنوز هم تراز سابقش را دارد، نرم‌افزار دیو (یا سایر سرورهای تعیین‌شده)بر روی بلاکچین برای چنین تراکنش نظارت خواهد کرد، و زمانی که تراکنش منتشر شده الیس را ذخیره می‌کند، تمام پولش را برای دیو به عنوان جریمه از دست خواهد داد.  در نتیجه ، برای یک بازدارنده برای هر کسی است که سعی می کند یک حالت قدیمی و نامعتبر را پخش کند.

 

شبکه لایتنینگ

 

 

چه می شود اگر آلیس و باب هر دو آنلاین باشند و مایل به بستن کانال خود باشند؟ اگر هر دو طرف با همکاری یکدیگر یک کانال پرداخت را ببندند، وجوه را می توان در عرض ۱۰ دقیقه به بلاکچین اختصاص داد، مقدار زمانی که برای تایید یک معامله بیت کوین طول می‌کشد. آلیس و باب ممکن است موقتاً هزاران بار در شبکه لایتنینگ معامله کنند.

شبکه لایتنینگ در نهایت به زیرساخت بلاکچین تکیه دارد، چه برای امنیت خود باشد و یا برای بیت کوین. در مورد بیت کوین ، از الگوریتم اصلی اثبات کار استفاده می کند که کل شبکه را برای تأمین امنیت آن نیز تضمین می کند. بلاکچین داور نهایی یا در حقیقت داور خودکار است. با لایتنینگ ، شما همیشه می دانید که قاضی چگونه تصمیم خواهد گرفت ، زیرا در معاملات استفاده شده برای ایجاد کانال های پرداخت که شبکه لایتنینگ ( Lightning Network ) را تشکیل می دهند ، از قبل نوشته شده است. این یک قاضی است که نمی‌توان او را فریب داد و یا به او رشوه داد. در واقع، لایتنینگ باعث ایجاد یک “اجماع محلی” می‌شود که در نهایت با “اجماع جهانی” (بلاکچین)اجرا می‌شود. این وضعیت اجماع محلی، به مدل‌های سنتی اعتماد ندارد، زیرا در آن هر شرکت کننده می تواند بدون همکاری سایر شرکت کنندگان ، بطور یک جانبه وجوه خود را ببندد و وجوه خود را پس بگیرد. درنهایت ، لایتنینگ از بلاکچین اصلی به عنوان ابزاری برای تسویه حساب معاملات انجام شده استفاده می کند که بدون اعتماد به طرف مقابل از زنجیره خارج می شوند.

شبکه لایتنینگ می تواند بر روی بیت کوین بلاکچین ، در سایر بلاکچین ها کار کند، یا می‌تواند برای انتقال فوری دارایی‌های مختلف بین بلاکچین ها “مبادله اتمی زنجیره‌ای” استفاده می کند.  قواعد عمومی برای هر بلاکچین می‌تواند متفاوت باشد، که امکان عبور ایمن از کلاس‌های دارایی را بدون کنترل آژانس‌های پاک‌سازی حفظ می‌کند.

 

 

شبکه لایتنینگ

 

 

با استفاده از لایتنینگ ، معاملات و یا پرداخت های کوچک می توانند از طریق شبکه جریان داشته باشند مشابه چگونگی گردش بسته ها از طریق اینترنت. این پتانسیل را دارد که موارد استفاده جدیدی را ایجاد کند که قبلاً امکان پذیر نبودند ، از جمله پرداخت های ماشین به ماشین ، بازپرداخت محتوا و تعویض دارایی فوری.

 

____________________________________________________________

در صورتی که داخل ایران هستید و قصد خرید آنلاین و اعتباری از سایت های خارجی و فروشگاه های آنلاین خارج از کشور ( از جمله فروشگاه های خارجی اینستاگرام ) را دارید ، میتوانید از خدمات سایت پی آسان در این زمینه استفاده کنید :